L_RDS L-Řízení dodavatelských systémů

Management řízení procesů v dodavatelských systémech.

 Klíčové pojmy:

Úkol logistiky, cíle logistiky, analýzy STEP A SWOT, strategie a koncepce logistiky, Lean Management, TQM

 Cíle kapitoly:

  • Aplikovat úkol logistiky v dodavatelských systémech,
  • Pochopit souvislosti cílů logistiky a procesů v dodavatelských řetězech
  • Upozornit na transformační manažerské metody logistiky.

 Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin

 Výklad:

Podniková filozofie a strategie
Při jakýchkoliv podnikatelských  aktivitách  je nutné formulovat jejich smysl a cíle. Dále musíme zvážit podstatné  okolnosti a vlivy, pozitivní i negativní, které budou na zamýšlené aktivity působit. Je nezbytné přihlížet jak vnějším tak interním faktorům. Nabízí se využití analýz STEP a SWOT.
STEP analýza spočívá v hodnocení vlivu pouze vnějších faktorů (faktorů globálního prostředí) na chod firmy v následujících segmentech:
  • S-společenské (sociální faktory)
  • T-technické (technicko-technologické) faktory
  • E-ekonomické faktory
  • P-politicko-právní faktory
SWOT analýza je nástrojem používaným zejména při hodnotovém managementu a tvorbě podnikové strategie k identifikaci silných a slabých stránek podniku s přihlédnutím k příležitostem a ohrožením.
Silné stránky podniku:
  • Individuální přístup
  • Příznivé ceny
  • Nové inovativní produkty a služby
  • Umístění podniku
  • Zkušenosti v oboru
  • Nové technologie
Slabé stránky podniku:
  • Špatná marketingová strategie
  • Velikost podniku a umístění
  • Malé podvědomí u potenciálních klientů
  • Umístění podniku
  • Špatná kvalita produktů a služeb
Příležitosti podniku:
  • Otevření trhu EU
  • Možnost rozšíření o další služby
  • Zvyšující se potřeba daňového poradenství
  • Malá konkurence
  • Možnost expandovat mimo region
  • Příliv zahraničních investic
Hrozby podniku:
  • Nečekaný vstup konkurence
  • Změny předpisů
  • Vládní politika utlačující malé podnikatele
Další důležitou součástí je určení odchodní pozice na trhu. Každá firma by si měla průběžně provádět tržní segmentaci svých produktů (výrobků  či služeb).
Logistické cíle
V souvislosti s pojetím a přístupem k logistice jsme dospěli k poznatku, že chce-li firma získat na trhu pozici umožňující ji prodávat své výrobky za tržní ceny, pak musí tyto výrobky být zajímavé pro zákazníky svými parametry, jakostí, designem, servisem a cenou. Srovnatelné nebo ještě  lepší než konkurenční produkty a zájemcům - zákazníkům  nabídnuty na požadovaném místě, v požadovaném  množství,  v požadovanou dobu, ve stanovené jakosti a to za ceny odpovídající situaci na trhu.
Z uvedeného jsou patrné relevantní cíle v oblasti  logistiky a to od velkých podniků až po malé firmy a jednotlivé řemeslníky:
  • podat potřebné výkony v oblastech zásobování, dopravy, manipulace, skladování,
  • zajistit požadovanou jakost těchto výkonů (dodavatelskou schopnost, flexibilitu, dodržování termínů, jakost zásilek, …) a
  • optimalizovat náklady (osobní, dopravní, manipulační, skladovací, …)
při respektování požadavků environmentu v celém rozsahu procesních řetězců.

Transformační manažerské metody
Total Quality Management charakterizuje soustředění na jakost a staví pracovníky podniku do vzájemného vztahu zákazník-dodavatel. Relevantním parametrem, v tomto vzájemném vztahu, je jakost produktů (zboží  popř. služby), které jsou předmětem transakce. Předpokladem je efektivní informační síť  umožňující nezbytný pohyb informací potřebný pro zajištění kvalitního logistického transformačního procesu tj. předání produktu nebo zajištění procesu ve stanovené jakosti, na požadovaném místě, ve správnou dobu. TQM je systematický vzdělávací proces, jehož těžiště spočívá v orientaci na zákazníka. Jakosti se dosahuje permanentním zlepšovacím procesem.

Lean Production  nebo Lean Management vychází z japonských podmínek (Kaizen). Štíhlého podniku se dosáhne kontinuálním zdokonalováním procesů evoluční cestou, po malých krocích. Podniková hierarchie a hranice podnikových útvarů mají ve srovnáním s celkovým úspěchem podniku druhořadý význam. Odpovědnost za jakost je vyžadována na všech podnikových úrovních.

 Studijní materiály:

Základní literatura:

JEŘÁBEK, K. Logistika. Studijní opora pro kombinované studium. Bakalářský studijní program. České Budějovice. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7468-016-8.

Doporučené studijní zdroje:

JEŘÁBEK, K. Doprava, manipulace, skladování – logistikaStavební informace, ročník XI,  září 2004, monotematické číslo, 28. publikace, str. 3-31. ISSN 1211-2259.

KULČÁK, L., K RÁL, D. Logistika. Studijní opora pro kombinovanou formu. Brno, Akademie Sting v Brně, 2010. ISBN 978-80-86342-88-7.

Jeřábek, K., FRAJOVÁ, M. Výroba a distribuce stavebních materiálů – racionalizační potenciály logistikyStavební informace,  ročník   XIII. září 2006,  monotematické číslo, 44. publikace, str. 3-27. ISSN 1211-2259.

Otázky a úkoly

  1. STEP analýza spočívá v:
    1. hodnocení vlivu pouze vnějších faktorů (faktorů globálního prostředí) na chod firmy
    2. identifikaci silných a slabých stránek podniku s přihlédnutím k příležitostem a ohrožením
    3. respektování požadavků environmentu v celém rozsahu procesních řetězců
  2. E v pojmu STEP znamená:
    1. E-ekonometrické faktory
    2. E-environmentální faktory
    3. E-ekonomické faktory
  3. SWOT analýza je nástrojem používaným zejména při hodnotovém managementu a tvorbě podnikové strategie k:
    1. identifikaci silných a slabých stránek podniku s přihlédnutím k příležitostem a ohrožením
    2. respektování požadavků environmentu v celém rozsahu procesních řetězců
    3. hodnocení vlivu vnitřních faktorů (faktorů globálního prostředí) na chod firmy
  4. Relevantní cíle v oblasti logistiky a to od velkých podniků až po malé firmy a jednotlivé řemeslníky zahrnují:
    1. podat potřebné výkony, zajistit požadovanou jakost těchto výkonů, optimalizovat náklady
    2. individuální přístup, příznivé ceny a nové inovativní produkty a služby
    3. otevření trhu EU, možnost rozšíření o další služby, malá konkurence
  5. Lean Production  nebo Lean Management vychází z japonských podmínek:
    1. Kanban
    2. Kaizen
    3. Seiketsu

Klíč k řešení otázek:

  1. a
  2. c
  3. a
  4. a
  5. b