L_RDS L-Řízení dodavatelských systémů

Dodavatelské řetězce v organizační struktuře podniku a procesy.

 Klíčové pojmy:

Pořizovací logistika, zásobován, hraniční prvky, pořizovací trh, dodavatel

 Cíle kapitoly:

  • Pochopení úlohy pořizovací logistiky a zásobování,
  • Prohloubit poznání souvislostí mezi funkcemi podnikových útvarů a podnikovými strukturami,
  • Pochopení významu logistiky pro ziskovost podniku.

 Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin

 Výklad:

Realizace hodnototvorného procesu v subjektu výrobního charakteru
Obsahem logistiky v moderním pojetí je komplexní zajištění hmotných a s nimi integrovaných informačních toků od dodavatelů do podniku a podnikem až k odběratelům. Podnik, jako systém s cílovým chováním, kooperuje se svým okolím. Hlavní vazby na straně vstupu představují procesy zásobování surovinami, polotovary a výrobky. Na straně výstupu jsou  aktivity související s realizací výrobků nebo služeb, popř. obojího, na trhu. Funkce nákupu spočívá v zajištění vstupních procesů v řetězci dodávek po obchodní stránce, zatím co pořizovací logistika zajišťuje vstupní procesy do podniku v celém rozsahu integrovaných hmotných a informačních toků.
Úkolem pořizovací logistiky je naplánování a zajištění potřebných hmotných vstupů tj. a to vše za podmínky optimální hospodárnosti.
 
Management logistiky zajišťuje:
v oblasti nákupu:
  • průzkum trhu,
  • zjištění a výběr optimálních zdrojů,
  • projednání a uzavírání smluv,
  • cenovou a hodnotovou analýzu,
  • správu nákupu.
v oblasti zásobování:
  • přejímku a kontrolu zboží,
  • skladování a správu skladů,
  • vnitropodnikovou dopravu a manipulaci,
  • plánování, řízení a controlling integrovaných toků hmot a informací.
Etapy nákupního procesu tvoří:
  1. specifikace potřeb organizace,
  2. určení druhu výrobků a jejich kvality,
  3. detailní specifikace potřeb,
  4. identifikace dodavatelů,
  5. analýza nabídek,
  6. výběr dodavatele a návrh ceny,
  7. vystavení objednávky a uzavření hospodářské smlouvy,
  8. trvalé sledování dodavatelů a jejich hodnocení.
 
Systém hodnocení  variant řešení a výběr obchodních partnerů
V rámci procesu pořizování je relevantní složkou výběr potenciálních dodavatelů, kteří jsou schopni požadované komodity popř. služby za daných podmínek poskytnout. Při výběru dodavatele se doporučuje klást důraz zejména na následující kritéria:
  • solventnost dodavatele,
  • úroveň řízení jeho výrobního procesu a možnosti rozšíření kapacit,
  • garance za jakost dodávek a zboží,
  • dodací lhůty a jejich spolehlivost,
  • splnění požadavků na obalové prostředky,
  • rychlost výměny případných vadných dodávek,
  • flexibilitu v dodavatelsko-odběratelských vztazích.
Obecnými kritérii pro hodnocení nebo porovnávání výrobků jsou  užitná hodnota a pořizovací náklady. To můžeme vyjádřit tzv. poměrnou efektivní hodnotou.
Z ekonomického hlediska bude nejvýhodnější ta varianta, která bude vykazovat nejmenší náklady (při zachování ostatních parametrů).

 Studijní materiály:

Základní literatura:
JEŘÁBEK, K. Logistika. Studijní opora pro kombinované studium. Bakalářský studijní program. České Budějovice. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7468-016-8.
MACUROVÁ, L. et. Logistika. Sbírka příkladů. Studijní pomůcka pro distanční studium. Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2008. ISBN 978-80-3718-745-3.
Doporučené studijní zdroje:
SCHULTE, CH.: Logistika. Praha, Victoria publishing, 1994. ISBN 80-85605-87-2.

Otázky a úkoly

  1. Obsahem logistiky v moderním pojetí je:
    1. průzkum trhu
    2. zjištění a výběr optimálních zdrojů
    3. komplexní zajištění hmotných a s nimi integrovaných informačních toků od dodavatelů do podniku a podnikem až k odběratelům
  2. Pořizovací logistika zajišťuje:
    1. solventnost dodavatele
    2. vstupní procesy do podniku v celém rozsahu integrovaných hmotných a informačních toků
    3. vstupní procesy v řetězci dodávek po obchodní stránce
  3. Úkolem pořizovací logistiky je:
    1. naplánování a zajištění potřebných hmotných vstupů tj. a to vše za podmínky optimální hospodárnosti
    2. zajistit poměrnou efektivní hodnotou
    3. výběr dodavatele a návrh ceny
  4. Management logistiky v oblasti zásobování nezajišťuje:
    1. přejímku a kontrolu zboží
    2. poměrnou efektivní hodnotou
    3. plánování, řízení a controlling integrovaných toků hmot a informací
  5. Při výběru dodavatele se doporučuje klást důraz zejména na některá kritéria. Nepatři mezi ně:
    1. solventnost dodavatele
    2. dodací lhůty a jejich spolehlivost
    3. skladování a správu skladů

Klíč k řešení otázek:

  1. c
  2. b
  3. a
  4. b
  5. c