KDO Komunikační dovednosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KDO/S01: St 14:50–16:20 B2, L. Ližbetinová
Předpoklady
FORMA ( P ) && MAX_PREZENCNICH ( 40 )
Žádné specifické předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem na modelové situace ve kterých se nachází pracovník ve stavebnictví. Současně je cílem předmětu rovněž seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen popsat základní pojmy vztahující se na oblast mezilidské komunikace. Student zná hlavní komunikační dovednosti (kompetence), umí interpretovat způsoby jejich využívání a vysvětlit jejich význam pro úspěšný výkon svého povolání.
Výstupy z učení
Teoretické znalosti komunikačních technik. Praktické komunikační dovednosti využitelné v oblasti stavebnictví. Schopnost rozlišovat mezi asertivním a neasertivním jednáním a uplatňovat ho. Znalost jak své komunikační dovednosti nadále zlepšovat.
Osnova
  • 1. Komunikace a komunikační proces.
  • 2. Rétorika, osobní prezentace.
  • 3. Verbální komunikace, paralingvistické složky komunikace a úvod do neverbální komunikace.
  • 4. Úloha neverbální komunikace a její vztah k verbální složce komunikace ve stavebnictví.
  • 5. Zpětná vazba v komunikaci.
  • 6. Empatie, aktivní naslouchání.
  • 7. Vedení rozhovorů a zásady diskuze.
  • 8. Manažerská komunikace.
  • 9. Komunikace v týmu.
  • 10. Pracovní porady.
  • 11. Asertivita a znaky asertivního vystupování u pracovníka ve stavebnictví.
  • 12. Problémy a jejich příčiny v komunikaci pracovníků ve stavebnictví. Poruchy v interpersonální komunikaci, komunikační bariéry, zvládání konfliktů.
  • 13. Vyjednávání a komunikace se zákazníkem.
Literatura
    povinná literatura
  • SEEMANN, Peter. Komunikačné techniky. Žilina: EDIS – vydavatelství Žilinskej univerzity. 2018. ISBN 978-80-554-4507-9 .
    doporučená literatura
  • TAKÁČOVÁ, Ľubica. Koučing bez kouča na každý deň. Life Up s.r.o.2015. ISBN 8588005891035.
  • LAHNEROVÁ, D., Asertivita pro manažery: Jak využít pozitiva asertivní komunikace k dosažení svých cílů. 2. vyd. Praha: Grada. 2012. ISBN 80-247-4406-6.
  • FIEDLER, Klaus T., 1971-. Socia lCommunication. edited by Klaus T. Fiedler. New York : PsychologyPress, 2007. x, 444 s. (Frontiersofsocial psychology). ISBN 978-1-84169-428-3.
  • ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vydání. Brno: Edika, 2012, 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1. info
  • ARMSTRONG, Michael. Jak se stát ještě lepším manažerem : kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vydání. Praha: Ekopress, 2006, 308 s. ISBN 80-86929-00-0. info
    neurčeno
  • VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací : efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4
  • The HANDBOOK of intercultural discourse and communication [online]. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2012. Blackwell handbooks in linguistics [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10559405.
  • ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vydání. Brno: Edika, 2012, 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1. info
  • HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011, 208 s. ISBN 978-80-247-1990-0. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6. info
  • TAYLOR, Shirley. Umění komunikace : odhalte tajemství, která vám pomohou k lepší výkonnosti a uspokojivější budoucnosti. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 2010, 179 s. Dostupné z: https://dx.doi.org/. info
  • HAYES, Nicky. Základní sociální psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6. info
  • VYBÍRAL, Zdeněk. Psychologie komunikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005, 319 s. ISBN 80-7178-998-4. info
  • ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005, 161 s. ISBN 80-247-0844-2. info
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
koučing
týmové aktivity – případové studie, hraní rolí
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Aktivní práce na semináři610
Příprava na seminář/konzultaci210
Příprava na závěrečný test1012
příprava seminární práce610
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Účast na závěrečném testu22
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
seminární práce 15 %
aktivita na semináři/konzultaci 15 %
Podmínky testu
Klasifikace předmětu:

Požadavkem je splnění stanovené docházkové povinnosti. Hodnocení sestává ze seminární práce zpracované v~libovolném prezentačním softwaru a osobně odprezentované na semináři v~rozsahu 10 min. (15 % hodnocení) a aktivní práci na seminářích (15% hodnocení). Úspěšné splnění písemného testu s~uzavřenými otázkami představuje 70 % hodnocení.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Do průběžného hodnocení prezenční formy patří ohodnocení powerpointové prezentace referátu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2020, léto 2021.