KDO Komunikační dovednosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2014
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KDO/S01: Út 11:25–12:55 E4, L. Ližbetinová
KDO/S02: Út 13:05–14:35 D415, L. Ližbetinová
Předpoklady
FORMA ( P )
Žádné specifické předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem na modelové situace ve kterých se nachází pracovník ve stavebnictví. Současně je cílem předmětu rovněž seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen popsat základní pojmy vztahující se na oblast mezilidské komunikace. Student zná hlavní komunikační dovednosti (kompetence), umí interpretovat způsoby jejich využívání a vysvětlit jejich význam pro úspěšný výkon svého povolání.
Osnova
  • 1. Komunikace a komunikační proces. 2. Rétorika, osobní prezentace. 3. Druhy komunikace, verbální komunikace a paralingvistické složky komunikace. 4. Úloha neverbální komunikace a její vztah k verbální složce komunikace ve stavebnictví. 5. Komunikace v podniku v oblasti stavebnictví. 6. Manažerská komunikace a vedení rozhovorů. 7. Diskuze a pracovní porady. 8. Komunikace v týmu. 9. Vyjednávání a komunikace se zákazníkem. 10. Empatie, aktivní naslouchání, vytváření vztahů. 11. Asertivita a znaky asertivního vystupování u pracovníka ve stavebnictví. 12. Problémy a jejich příčiny v komunikaci pracovníků ve stavebnictví. Poruchy v interpersonální komunikaci, komunikační bariéry, zvládání konfliktů. 13. Mezikulturní komunikace. Komunikace v nadnárodních společnostech.
Literatura
    povinná literatura
  • STELLNER, František. Komunikační dovednosti : studijní skripta. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2014, 159 s. ISBN 978-80-7468-066-3. info
  • PAULÍK, K., Psychologické základy lidské komunikace, učební text Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://projekty.fs.vsb.cz/415/psychologicke-zaklady-lidske-komunikace.pdf
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2001, 420 s. ISBN 80-7169-988-8. info
    doporučená literatura
  • The HANDBOOK of intercultural discourse and communication [online]. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2012. Blackwell handbooks in linguistics [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10559405.
  • VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací : efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4
  • ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vydání. Brno: Edika, 2012, 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1. info
  • HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011, 208 s. ISBN 978-80-247-1990-0. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6. info
  • TAYLOR, Shirley a Alison LESTER. Umění komunikace : odhalte tajemství, která vám pomohou k lepší výkonnosti a uspokojivější budoucnosti. 1. vydání. Praha: Knižní klub, 2009, 179 s. ISBN 978-80-242-2770-2. info
  • HAYES, Nicky. Základní sociální psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6. info
  • ARMSTRONG, Michael. Jak se stát ještě lepším manažerem : kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vydání. Praha: Ekopress, 2006, 308 s. ISBN 80-86929-00-0. info
  • VYBÍRAL, Zdeněk. Psychologie komunikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005, 319 s. ISBN 80-7178-998-4. info
  • ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005, 161 s. ISBN 80-247-0844-2. info
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace na zadané téma 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0):započteno 100 –70, možnost opakovat test 69,99 – 30, nezapočteno 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Do průběžného hodnocení patří ohodnocení powerpointové prezentace referátu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021.