KDO Komunikační dovednosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2010
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jan Piskač (cvičící)
Mgr. Michaela Votavová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KDO/01: Čt 15:10–16:40 A4, J. Piskač
KDO/02: Čt 16:45–18:15 A4, J. Piskač
KDO/03: Čt 12:00–13:30 D616, J. Piskač
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem na modelové situace ve kterých se nachází pracovník ve stavebnictví. Specifikem předmětu je seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání.
Osnova
  • ­1. Podstata komunikace, specifika verbální a neverbální komunikace, subjektivní a objektivní činitelé komunikace ­2. Specifika produktora a receptora při komunikaci ve stavebním prostředí ­3. Typy komunikačních strategií využitelných pro pracovníka ve stavebnictví ­4. Znaky taktického vystupování u pracovníka ve stavebnictví ­5. Znaky asertivního vystupování u pracovníka ve stavebnictví ­6. Komunikační strategie aplikovaná na roli vedoucího pracovníka, komunikační strategie podřízeného pracovníka ­7. Komunikační strategie mezi pracovníky stejného pracovního zařazení ­8. Slovníkové, syntaktické a stylistické modifikace jazykové komunikace ­9. Hlasové modifikace komunikace ­10. Úloha neverbální komunikace a její vztah k verbální složce komunikace ve stavebnictví ­11. Problémy a jejich příčiny v komunikaci pracovníků ve stavebnictví ­12. Komunikační zásady usnadňující úspěšné fungování stavebního pracovního týmu ­13. Úmyslná a neúmyslná komunikace, komunikační předsevzetí a jeho realizace v praxi
Literatura
    povinná literatura
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
    neurčeno
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • FORET, M. Marketingová komunikace. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-4041-9.
  • McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-714-0.
  • TAYLOR, S. Umění komunikace. Praha : Knižní klub, 2010. 179 s. ISBN 978-80-242-2770-2.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
seminární práce 30 %
Podmínky testu
Napsat 1 závěrečný test v~zápočtovém týdnu podle zadání nejméně na 70%. Test by měl obsahovat alespoň 15 otázek, sestavených na základě probrané látky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021.