KDO Komunikační dovednosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2014
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Stellner, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. František Stellner, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Marie Slabá, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KDO/CAP: Po 26. 5. 17:00–18:30 D101, F. Stellner, výuka ve zkráceném kurzu v rámci CŽV
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Žádné specifické předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem na modelové situace ve kterých se nachází pracovník ve stavebnictví. Současně je cílem předmětu rovněž seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen popsat základní pojmy vztahující se na oblast mezilidské komunikace. Student zná hlavní komunikační dovednosti (kompetence), umí interpretovat způsoby jejich využívání a vysvětlit jejich význam pro úspěšný výkon svého povolání.
Osnova
  • 1. Podstata komunikace, specifika verbální a neverbální komunikace, subjektivní a objektivní činitelé komunikace. Definice komunikace, druhy, podoby a způsoby komunikace, komunikační teorie, komunikování, komunikační kontext, kompetence, manévry a taktiky, fáze komunikačního cyklu.
  • 2. Osobnost člověka a jeho já v komunikaci, sociální vnímání, emoční rovnice.
  • 3. Poslouchání, kvalitní, aktivní a empatické naslouchání.
  • 4. Vyjadřovací schopnosti a verbální komunikace, jazykové prostředí a styl.
  • 5. Znaky asertivního vystupování u pracovníka ve stavebnictví. Typy lidského chování, interpersonální vztahy.
  • 6. Úloha neverbální komunikace a její vztah k verbální složce komunikace ve stavebnictví.
  • 7. Komunikační strategie aplikovaná na roli vedoucího pracovníka, komunikační strategie podřízeného pracovníka. Rozhovor a vyjednávání, racionální komunikace, komunikační triky, přijímací a hodnotící pohovory.
  • 8. Komunikační strategie mezi pracovníky stejného pracovního zařazení. Sebeprezentace, komunikování před publikem, prezentace.
  • 9. Distanční komunikace, umění telefonovat, komunikace v prostředí internetu.
  • 10. Komunikační zásady usnadňující úspěšné fungování stavebního pracovního týmu. Týmová komunikace, skupinová komunikace a týmová práce, problémová komunikace, komunikační prostředí firmy, vnitropodniková komunikace.
  • 11. Problémy a jejich příčiny v komunikaci pracovníků ve stavebnictví. Poruchy v interpersonální komunikaci, komunikační bariéry, zvládání konfliktů.
  • 12. Komunikace v manažerské praxi, diskuse a pracovní porady.
  • 13. Mezikulturní komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • PAULÍK, K., Psychologické základy lidské komunikace, učební text Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://projekty.fs.vsb.cz/415/psychologicke-zaklady-lidske-komunikace.pdf
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
    doporučená literatura
  • TAYLOR, S. Umění komunikace. Praha : Knižní klub, 2010. 179 s. ISBN 978-80-242-2770-2.
  • ČERNÝ, V. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1.
  • HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2011. 208 s. (Pedagogika). ISBN 978-80-247-1990-0.
  • VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací : efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
  • The HANDBOOK of intercultural discourse and communication [online]. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2012. Blackwell handbooks in linguistics [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10559405.
  • ARMSTRONG, M. Jak se stát ještě lepším manažerem: kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vyd., V Ekopressu 1. Praha: Ekopress, ©2006. 308 s. ISBN 80-86929-00-0.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace na zadané téma 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0):A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Do průběžného hodnocení patří ohodnocení powerpointové prezentace referátu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021.