VŠTE:KDO Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
KDO Komunikační dovednosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2014
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. František Stellner, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. František Stellner, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Marie Slabá, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- KDO/CAP: Po 26. 5. 17:00–18:30 D101, F. Stellner, výuka ve zkráceném kurzu v rámci CŽV
- Předpoklady
- OBOR ( CAP )
Žádné specifické předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Stavební management (program VŠTE, ST)
- XStavební management (program VŠTE, ST)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem na modelové situace ve kterých se nachází pracovník ve stavebnictví. Současně je cílem předmětu rovněž seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen popsat základní pojmy vztahující se na oblast mezilidské komunikace. Student zná hlavní komunikační dovednosti (kompetence), umí interpretovat způsoby jejich využívání a vysvětlit jejich význam pro úspěšný výkon svého povolání.
- Osnova
- 1. Podstata komunikace, specifika verbální a neverbální komunikace, subjektivní a objektivní činitelé komunikace. Definice komunikace, druhy, podoby a způsoby komunikace, komunikační teorie, komunikování, komunikační kontext, kompetence, manévry a taktiky, fáze komunikačního cyklu.
- 2. Osobnost člověka a jeho já v komunikaci, sociální vnímání, emoční rovnice.
- 3. Poslouchání, kvalitní, aktivní a empatické naslouchání.
- 4. Vyjadřovací schopnosti a verbální komunikace, jazykové prostředí a styl.
- 5. Znaky asertivního vystupování u pracovníka ve stavebnictví. Typy lidského chování, interpersonální vztahy.
- 6. Úloha neverbální komunikace a její vztah k verbální složce komunikace ve stavebnictví.
- 7. Komunikační strategie aplikovaná na roli vedoucího pracovníka, komunikační strategie podřízeného pracovníka. Rozhovor a vyjednávání, racionální komunikace, komunikační triky, přijímací a hodnotící pohovory.
- 8. Komunikační strategie mezi pracovníky stejného pracovního zařazení. Sebeprezentace, komunikování před publikem, prezentace.
- 9. Distanční komunikace, umění telefonovat, komunikace v prostředí internetu.
- 10. Komunikační zásady usnadňující úspěšné fungování stavebního pracovního týmu. Týmová komunikace, skupinová komunikace a týmová práce, problémová komunikace, komunikační prostředí firmy, vnitropodniková komunikace.
- 11. Problémy a jejich příčiny v komunikaci pracovníků ve stavebnictví. Poruchy v interpersonální komunikaci, komunikační bariéry, zvládání konfliktů.
- 12. Komunikace v manažerské praxi, diskuse a pracovní porady.
- 13. Mezikulturní komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- PAULÍK, K., Psychologické základy lidské komunikace, učební text Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://projekty.fs.vsb.cz/415/psychologicke-zaklady-lidske-komunikace.pdf
- ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
- doporučená literatura
- TAYLOR, S. Umění komunikace. Praha : Knižní klub, 2010. 179 s. ISBN 978-80-242-2770-2.
- ČERNÝ, V. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1.
- HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2011. 208 s. (Pedagogika). ISBN 978-80-247-1990-0.
- VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací : efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
- MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
- HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
- The HANDBOOK of intercultural discourse and communication [online]. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2012. Blackwell handbooks in linguistics [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10559405.
- ARMSTRONG, M. Jak se stát ještě lepším manažerem: kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vyd., V Ekopressu 1. Praha: Ekopress, ©2006. 308 s. ISBN 80-86929-00-0.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 8 24 Příprava na závěrečný test 24 24 příprava na seminární práci 20 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 10 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
prezentace na zadané téma 30 % - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0):A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Do průběžného hodnocení patří ohodnocení powerpointové prezentace referátu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2014/KDO