KDO Komunikační dovednosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2013
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc. (cvičící)
doc. PhDr. František Stellner, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. František Stellner, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KDO/S01: Po 8:15–9:45 D415, F. Stellner
KDO/S02: Po 9:55–11:25 D415, F. Stellner
Předpoklady
FORMA ( P )
Žádné specifické předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem na modelové situace ve kterých se nachází pracovník ve stavebnictví. Současně je cílem předmětu rovněž seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen popsat základní pojmy vztahující se na oblast mezilidské komunikace. Student zná hlavní komunikační dovednosti (kompetence), umí interpretovat způsoby jejich využívání a vysvětlit jejich význam pro úspěšný výkon svého povolání.
Osnova
  • 1. Druhy, podoby a způsoby komunikace, komunikační teorie, komunikační kompetence, komunikační cyklus.
  • 2. Osobnost člověka, emoce, inteligence, genderové hledisko v komunikaci.
  • 3. Poslouchání, kvalitní, aktivní a empatické naslouchání.
  • 4. Verbální komunikace, jazyk, písmo, paralingvistická komunikace, narušená komunikační schopnost.
  • 5. Způsoby společenského chování, agresivita, pasivita, asertivita, empatie a manipulace.
  • 6. Neverbální komunikace.
  • 7. Vyjednávání, postoje, argumentace, námitky, otázky, rozhovor.
  • 8. Komunikace před publikem, prezentace, sebeprezentace, rétorika.
  • 9. Masová komunikace, distanční komunikace, umění telefonovat, komunikace v prostředí internetu, e-knihy.
  • 10. Firemní komunikace, komunikační audit, komunikační strategie, tým, leader.
  • 11. Konflikt, komunikační manévr, šumy v komunikaci, kritika.
  • 12. Komunikace v manažerské praxi, pracovní porada, diskuse.
  • 13. Mezikulturní komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • PAULÍK, K., Psychologické základy lidské komunikace, učební text Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://projekty.fs.vsb.cz/415/psychologicke-zaklady-lidske-komunikace.pdf
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
    doporučená literatura
  • VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací : efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • ČERNÝ, V. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
  • TAYLOR, S. Umění komunikace. Praha : Knižní klub, 2010. 179 s. ISBN 978-80-242-2770-2.
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
  • The HANDBOOK of intercultural discourse and communication [online]. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2012. Blackwell handbooks in linguistics [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10559405.
  • WATZLAWICK, Paul, BAVELAS, Janet Beavin a JACKSON, Don D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. 2., rev. vyd., 1. v Newton Books. Brno: Newton Books, 2011. ISBN 978-80-87325-00-1.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace na zadané téma 30 %
Podmínky testu
Klasifikační stupnice (závěrečný test, písemná zkouška): splnil 70 – 49 bodů; nesplnil, test lze opakovat 48,99 – 21bodů; nesplnil, test nelze opakovat 20,99 – 0 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 49) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 98, B 97,99 – 91, C 90,99 – 80, D 79,99 – 73, E 72,99 – 70, F 69,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Attendance of lessons is defined by a separate internal standard of the ITB (Evidence of attendance of students at the ITB). It is compulsory, except for the lectures, for full-time students to attend 70 % lessons of the subjet during the semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021.