STM Strategický management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2009
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (přednášející)
Ing. Gabriela Mádlová (cvičící)
RNDr. Ladislav Prach (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
STM/01: Po 8:00–9:30 B4, G. Mádlová
STM/02: Po 9:35–11:05 B4, G. Mádlová
STM/03: Út 14:50–16:20 B4, J. Straková
STM/04: Út 11:25–12:55 D006, L. Prach
STM/05: Út 13:15–14:45 D006, L. Prach
STM/06: Čt 14:50–16:20 E7, J. Straková
STM/07: Po 14:50–16:20 B1, J. Váchal
STM/08: Po 16:25–17:55 B1, J. Váchal
STM/09: Po 18:15–19:45 B1, J. Váchal
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Náplní předmětu je seznámení s principy a metodami strategického managementu. Cílem je předat studentům základní poznatky o strategickém řízení jak z pohledu dnešní stupně rozvoje podnikové sféry, tak z pohledu očekávaných změn souvisejících s vědecko-technickými a společenskými atributy 21. století.
Osnova
  • 1. Vývoj strategického managementu 2. Strategické řízení, strategické myšlení a rozhodování, 3. Podnikatelská strategie, druhy, formy a jejich projekce 4. Vymezení základního modelu strategického managementu - prvky, vize, cíle, pozice a postupy 5. Podnik a jeho interakce s vnějším prostředím 6. Chování podniku a tvorba konkurenční výhody 7. Analýza vnějšího podnikatelského prostředí - analýza tržního, vědeckotechnického a sociálně kulturního prostředí a analýza ekonomického a právního systému (STEP, Porterův model, strategické mapy, analýza konkurence) 8. Analýza interní - klíčové faktory strategie, SWOT, portfolio, space analýza 9. Strategická volba a podnikatelská strategie 10. Komplexní podnikatelská strategie a její implementace 11. Řízení strategických změn (rekonfigurace procesů) 12. Vyhodnocení strategických změn 13. Strategické aliance, formy a jejich utváření 14. Trendy v internacionalizaci a globalizaci
Literatura
  • Veber, J. Management kvality a environmentu. Praha:VŠE, 2005. ISBN 80-245-0765-X
  • VEBER, J. Environmentální management. První dotisk. První vydání.Praha: VŠE, 2005.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2020
Příprava na přednášky6 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2770
Příprava projektové analýzy a její prezentace2525
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2615
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 55 %
test - průběžný 15 %
prezentace 10 %
projekt - samostatný 20 %
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021.