STM Strategický management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2011
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
PRI_2 Podnikové řízení II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Hlavní náplní předmětu je seznámit studenty se základními principy a metodami strategického managementu. Cílem je předat studentům základní poznatky o strategickém řízení jak z pohledu rozvoje podnikové sféry, tak z pohledu očekávaných změn souvisejících s vědecko-technickými a společenskými atributy 21. století.
Osnova
  • 1. Vývoj strategického managementu.
  • 2. Strategické řízení, strategické myšlení a rozhodování.
  • 3. Podnikatelská strategie, druhy, formy a jejich projekce.
  • 4. Vymezení základního modelu strategického managementu - prvky, vize, cíle, pozice a postupy.
  • 5. Podnik a jeho interakce s vnějším prostředím.
  • 6. Chování podniku a tvorba konkurenční výhody.
  • 7. Analýza vnějšího podnikatelského prostředí - analýza tržního, vědeckotechnického a sociálně kulturního prostředí a analýza ekonomického a právního systému (STEP, Porterův model, strategické mapy, analýza konkurence).
  • 8. Analýza interní - klíčové faktory strategie, SWOT, portfolio, space analýza.
  • 9. Strategická volba a podnikatelská strategie.
  • 10. Komplexní podnikatelská strategie a její implementace.
  • 11. Řízení strategických změn (rekonfigurace procesů).
  • 12. Strategické aliance, formy a jejich utváření.
  • 13. Trendy v internacionalizaci a globalizaci.
Literatura
    povinná literatura
  • TRUNEČEK, J. Systémy řízení podniku ve společnosti znalostí. Praha : VŠE, 2001. ISBN 80-245-0246-1.
  • TICHÁ, I., HRON, J. Strategické řízení. 7. dot. Praha : ČZU, 2008. 235 s. ISBN 978-80-213-0922-7.
  • VÁCHAL, Jan a Petra PÁRTLOVÁ. Strategický management. 3. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 116 s. ISBN 978-80-87278-30-7. info
    doporučená literatura
  • NOVOTNÁ, E. Manažerská sociologie. Jindřichův Hadec : VŠE , 2005. ISBN 80-245-0927-X.
  • STŘÍŽOVÁ, V. Organizace, Informace, Management. Praha : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0924-5.
  • JIRSOVÁ, M. Manažerská psychologie. Jindřichův Hradec : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0928-8.
  • KOVÁŘ, František. Strategický management. In Edice učebních textů. Management. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2008, 206 s. Edice učebních textů. Management. ISBN 978-80-86730-33-2. Obsah info
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2020
Příprava na přednášky6 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2770
Příprava projektové analýzy a její prezentace2525
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2615
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 55 %
test - průběžný 15 %
prezentace 10 %
projekt - samostatný 20 %
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021.