VŠTE:STM Strategický management - Informace o předmětu
STM Strategický management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (přednášející)
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- STM/PX01: Út 9:40–11:10 N109, T. Jambal
STM/SX01: Út 11:25–12:55 N109, T. Jambal - Předpoklady
- FORMA(P) && MAX_PREZENCNICH(35)
Student ovládá látku z předmětu Podnikové řízení I a Podnikové řízení II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podniku (program VŠTE, EM)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se strategickým managementem, systémy řízení a strategickými metodami. Úspěšný absolvent disponuje základními znalostmi strategického řízení podnikatelské sféry ovlivněného vědeckotechnickým a společensko-ekonomickým pokrokem a vývojem v 21. století. Umí samostatně provést charakteristiku podniku včetně zhodnocení efektivnosti výsledků hospodaření s využitím strategickým metod vnitřního a vnějšího prostředí podniku.
- Výstupy z učení
- - umí vydefinovat podnik jako systém, - rozumí principu paradigma strategického managementu, - zná vývojové fáze strategického managementu, - rozumí základním pojmům z oblasti strategického managementu (strategie, proces strategické řízení a jeho fáze), - rozumí hierarchii a klasifikaci strategií, - zná zásady tvorby podnikových strategií, - rozumí zásadám strategické situační analýzy, - ovládá zásady projekce moderních organizačních struktur, - rozumí pojmu konkurenční výhoda, - umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí (interní a externí strategické analýzy) - zná principy vybraných manažerských metod.
- Osnova
- 1. Podnik jako systém, vnitřní a vnější prostředí podniku, změna povahy práce manažerů, manažer jako stratég
- 2. Vývoj strategického managementu, vývojové fáze, vymezení základních pojmů: strategie, strategické řízení, strategické myšlení a rozhodování
- 3. Proces strategického řízení, hierarchie strategie (komplexní podniková strategie – corporate strategy, obchodní strategie, dílčí strategie)
- 4. Modely strategického řízení, strategická situační analýza, strategické metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí podniku
- 5. Klasifikace strategií
- 6. Paradigma, paradigma strategického managementu
- 7. Formulace, výběr a implementace strategie
- 8. Projekce moderních organizačních struktur
- 9. Konkurenční výhoda, analýza hodnotového řetězce, strategické plánování a kontrola
- 10. Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
- 11. Inovace, inovační proces, metoda Six sigma
- 12. Manažerská filozofie Kaizen
- 13. Vybrané manažerské nástroje
- Literatura
- povinná literatura
- VÁCHAL, Jan a Petra PÁRTLOVÁ. Strategický management. 3. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 116 s. ISBN 978-80-87278-30-7. info
- STRAKOVÁ, J., 2015. Strategický management. Studijní opora, e-learning. České Budějovice: VŠTE v Českých Budějovicích.
- VÁCHAL, J., VOCHOZKA,M. a kol.Podnikové řízení.1.vyd. Praha:Grada Publishing,2013.688 s. ISBN 978-80-247-4642-5
- doporučená literatura
- MALLYA, Thaddeus. Základy strategického řízení a rozhodování. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007, 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5. info
- KOVÁŘ, František. Strategický management. In Edice učebních textů. Management. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2008, 206 s. Edice učebních textů. Management. ISBN 978-80-86730-33-2. Obsah info
- TICHÁ, I. a J. HRON, 2014. Strategické řízení. 1. vyd. Praha: Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze. ISBN 80-213-0922-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
tutoriál
přednáškové cvičení - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 10 20 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 12 24 Příprava na závěrečný test 23 38 Příprava seminární práce 32 32 Zkouškový test 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 15 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
test - průběžný 15 %
projekt - samostatný 15 % - Podmínky testu
- Součástí hodnocení předmětu je odprezentování jedné z~analýz pro hodnocení vnitřního či vnějšího prostředí podniku a odevzdání souboru seminárních prací. Maximální počet bodů získaných z~průběžného testu, stejně jako z~odevzdaného souboru seminárních prací, je 15 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Výuka po dobu platnosti usnesení vlády o přijetí krizového opatření probíhá virtuálně.
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2020/STM