MAV Marketingový výzkum

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2012
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Stuchlý, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Stuchlý, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MAV/P01: každý lichý čtvrtek 14:45–16:15 B1, J. Stuchlý
MAV/S01: každý lichý čtvrtek 16:20–17:50 D216, J. Stuchlý
MAV/S02: každý sudý čtvrtek 14:45–16:15 D216, J. Stuchlý
MAV/S03: každý sudý čtvrtek 16:20–17:50 D216, J. Stuchlý
MAV/S04: každý sudý čtvrtek 17:55–19:25 D216, J. Stuchlý
Předpoklady
FORMA ( P )
Ukončení (nebo alespoň souběžné zapsání) předmětu Statistika (STA)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je podat základní poznatky o problematice marketingového výzkumu, objasnit příslušné postupy, metody a techniky. Absolvent předmětu umí vytvořit, prezentovat a statisticky zpracovat závěrečnou zprávu o marketingovém výzkumu.
Osnova
  • 1.Úvod, základní pojmy marketingového výzkumu (plán výuky a organizace práce v MAV, marketing a marketingový výzkum, marketingový informační systém)
  • 2. Metody šetření (metody výběrových šetření, určování optimální velikosti vzorku)
  • 3.Přípravný proces MV (MV, projekt výzkumu, kvantitativní a kvalitativní výzkum, etický kodex MV, proces MV, přípravná fáze MV, cíl výzkumu)
  • 4.Práce s daty (zdroje dat, sekundární data, agenturní výzkum, primární data, metody sběru primárních dat, metody dotazování, dotazník, třídění otázek používaných v dotazníku, struktura a formální úprava dotazníku, škály)
  • 5.Realizace výzkumu (fáze realizace výzkumu, sběr dat, kontrola a zpracování dat, použití výpočetních a grafických metod popisné statistiky)
  • 6.Základní analýza dat v MV (statistické výpočty v Excelu a v R, typy proměnných a výpočet jejich číselných charakteristik, metody statistická indukce, bodové a intervalové odhady)
  • 7.Testování hypotéz VMV (jednovýběrové, dvouvýběrové a vícevýběrové testy, závislost dvou kvalitativních proměnných)
  • 8.Analýzy závislostí proměnných v MV (závislost numerické proměnné na kvalitativní, závislost dvou numerických proměnných, regresní přímka, korelační analýza - nácvik těchto analýz v seminární práci)
  • 9.Vícerozměrné závislosti (kontingenční tabulky s hiearchickou strukturou, vícerozměrná regrese a regrese s umělými proměnnými)
  • 10.Použití vícerozměrných metod (možnosti využití vícerozměrných statistických metod, metody, v kterých lze odlišit směr závislosti, conjointní analýza, metody, v kterých nelze rozlišit směr závislosti)
  • 11.Organizace MV a zpracování závěrečné zprávy (zpracování seminární práce)
  • 12.Prezentace MV a časová rezerva (ústní a písemná prezentace závěrečné zprávy z MV, forma a obsah prezentace)
  • 13.Prezentace seminárních prací (ústní a písemná prezentace v prezentačních skupinách)
Literatura
    povinná literatura
  • Ezrová H.: Vybrané problémy z marketingového výzkumu, podpůrný učební text (v elektronické formě) k předmětu Marketingový výzkum
  • STUCHLÝ, J. Marketingový výzkum. Studujní opora pro KS. VŠTE České Budějovice 2011 (v elektronické podobě)
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha : Grada Publishing a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X.
    doporučená literatura
  • KOZEL,R. a kol. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada Publishing a.s. 2011. ISBN 978-80-247-3527-6
  • PŘIBOVÁ, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. Grada Publishing 1996, ISBN 80-7169-249-9
  • ŘEZANKOVÁ, H.-.LÖSTER, T. Úvod do statistiky. VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomi-ca, ISBN 978-80-245-1514-4
  • PECÁKOVÁ, I. Statistika v terénních průzkumech. Praha : Prefossional Publishing, 2008. ISBN 978-80-
  • HINDLS, R. a kol. Statistika pro ekonomy. Professional Publishing 2007, ISBN 978-80-86946-43-6
  • PECÁKOVÁ, I. Statistické aspekty terénních průzkumů I. Skripta VŠE Praha 1995, ISBN 80-7079-737-1
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Přednášky v Power Pointu s využitím hypertextových odkazů
Cvičení v počítačové učebně s využitím Excelu a systému R, závěrečný test na počítači
Prezentace v počítačové učebně
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test33
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál634
Příprava na závěrečný test33
Příprava prezentace seminární práce22
Sběr údajů do dotazníků a přepis do Excelu5 
Zpracování dat do seminární práce7 
Účast na přednáškách13 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1310
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 15 %
test - závěrečný 15 %
prezentace 5 %
seminární práce 65 %
Podmínky testu
Zkouška proběhne prezentací zpracované seminární práce. Do hodnocení budou zahrnuty i dva testy (průběžný a závěrečný). Průběžný je teoretický a zavěrečný je praktický (zaměřený na zpracování výzkumné zprávy). Hodnocení zkoušky: A dosažení 95-100 % bodů, B dosažení 85-94 % bodů, C dosažení 75-84 % bodů, D dosažení 65-74 % bodů, E dosažení 55-64 % bodů, Fx dosažení 35-54 % bodů, F dosažení meně než 35 % bodů (v testech méně než 50% bodů; testy si mohou studenti opravit ve zkouškovém období).
Informace učitele
Materiály z přednášek a cvičení a Opora k předmětu MAV budou ukládany do Informačního systému školy (paložka Učební materiály). Přístup k nim budou mít jen studenti přihlášení na přednášky a semináře. Seminární práci mohou zpracovávat studenti až ve dvoučlenných skupinách.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Do zkoušky jsou započteny průběžné testy a prezentace seminární práce
Poznámka k periodicitě výuky: vhodný je letní semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015.