S_OBC_a Business Activities

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2015
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. Roman Švec, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
MAX_KOMBINOVANYCH ( 150 ) && MAX_PREZENCNICH ( 180 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the subject is to provide basic knowledge of business studies, its importance, about activities and developement tendencies and to create theoretical basis for the study of the following applied subjects. Students get familiarized with basic theoretical principles from the field of business activities, cooperation tendencies and they will understand the importance of sustainable development in business studies. After passing the subject successfully students will be able to analyse development and globalisation tendencies in business, their influence on consumers and enterprises including deduction of their own opinions.
Osnova
  • 1. Importance, development and trade functions.
  • 2. Business category.
  • 3. Legal forms of business enterprise.
  • 4. Entrepreneurial environment and trade business.
  • 5. Retail, retail network and its structure, types of retail activities.
  • 6. Typology of retail units.
  • 7. Wholesale status, importance, operating units, buying wholesale headquarters.
  • 8. Retailing, trends in retail, regional shopping centers.
  • 9. Cooperation in business entrepreneurship, horizontal and vertical cooperation.
  • 10. The role of a consumer in retailing
  • 11. Cooperative trade, characteristics and significance.
  • 12. Trade and globalization.
  • 13. Sustainable development in trade.
Literatura
    povinná literatura
  • BERMAN, Barry a Joel R. EVANS. Retail management : a strategic approach. 11th ed. Boston ; London : Pearson/Prentice Hall, 2010, 654 s. ISBN 978-0-13-608758-8. info
  • TIWARI, R. Retail Management, Retail Concepts and Practices (EBOOK). Mumbai: Himalaya Publishing House, 2009, 220 s. ISBN 978-93-5024-394-7. info
    doporučená literatura
  • RUDRABASAVARAJ, M.N. Dynamic Global Retailing Management (EBOOK). Himalaya Publishing House, 2010, 246 s. ISBN 978-81-8488-500-2. info
  • SHEHZAD, Ahmad. Encyclopaedia of Retail Chain Management, Volume 1, (EBOOK). Himalaya Publishing House, 2009, 291 s. ISBN 978-93-5043-937-1. info
  • SHEHZAD, Ahmad. Encyclopaedia of Retail Chain Management, Volume 3, (EBOOK). Himalaya Publishing House, 2009, 299 s. ISBN 978-93-5043-937-1. info
  • SHARMA, Bal Mukand. Strategic Retail Management (EBOOK). Book Enclave, 2008, 278 s. ISBN 978-93-5043-778-0. info
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky12 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 28
Příprava na závěrečný test4040
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 100 %
Podmínky testu
Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.