S_OBC_a Business Activities

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2019
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radim Dušek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Radim Dušek, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_OBC_a/S01: Po 13:05–14:35 N107, R. Dušek
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Interest in business topics
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the subject is to provide basic knowledge about business studies and development tendencies and to create a theoretical basis for the study of the following applied subjects. Students get familiar with basic theoretical principles from the field of business activities, they will understand the importance of sustainable development in business studies and they will obtain basic knowledge about retailing. After passing the course successfully students are going to be able to analyse development and globalisation tendencies in business, their influence on consumers and enterprises including deduction of their own opinions.
Výstupy z učení
Students are able:
to understand basic terms;
to understand differencies between product and service business;
to explain actual trends in retailing;
to understand the business enviroment;
to create business plan;
to explain basic principles of marketing communication and research in business.

Osnova
  • 1. Basic terms, importance of trade (business)
  • 2. Product vs service business
  • 3. Retailing, trends in retailing
  • 4. Business research
  • 5. Customer analysis
  • 6. Business plan
  • 7. Business environment
  • 8. Retail store layout
  • 9. Marketing communication strategy
  • 10. Overcoming a business crisis
  • 11. Case studies of successful businesses
  • 12. Presentations of business plans
  • 13. Presentations of business plans

Literatura
    doporučená literatura
  • WETHERLY, Paul a Dorron OTTER. The business environment: themes and issues. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, xxxiii, 482 s. ISBN 978-0-19-957960-0.
  • CAHA, Zdeněk a Jan URBAN. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM-Verlag, 2017. ISBN 978-3-942303-50-7.
  • MENIPAZ, Ehud a Amit MENIPAZ. International business. Los Angeles: SAGE, 2011, 649 p. ISBN 9781412903493.
  • STEFANSKA, Magdalena a Renata NESTOROWICZ. Fair trade in CRS strategy of global retailers. New York City: Palgrave Macmillan, 2015. ISBN 978-1-137-39568-9.
  • THUIS, Peter a Rienk STUIVE. Business administration. Groningen: Noordhoff, 2012. ISBN 978-90-01-80976-8.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Final test2 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Příprava na závěrečný test89 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1560
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 100 %
Podmínky testu
Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Attendance at lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subject in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Erasmus.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.