S_OBC_a Business Activities

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radim Dušek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Radim Dušek, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_OBC_a/S01: Po 9:40–11:10 N121, R. Dušek
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Interest in business topics
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of this course is to provide basic knowledge about business studies and actual trends in retail business. Students get familiar with basic theoretical and practical guide to starting a retail business. They will understand the importance of consumer analysis, marketing mix and they will obtain basic knowledge about store layout design as well.
Výstupy z učení
Students are able:
to understand basic terms;
to understand differencies between product and service business;
to explain actual trends in retailing;
to understand the marketing mix;
to create business plan;
to understand basic principles of store layout.

Osnova
  • 1. Introduction, basic terms
  • 2. Product vs service business
  • 3. Retailing, trends in retailing
  • 4. Case studies of successfull retailers
  • 5. Consumer Behaviour
  • 6. Marketing
  • 7. Business plan
  • 8. Marketing mix planning
  • 9. Marketing communication strategy
  • 10. Store layout design
  • 11. Store exterior design
  • 12. Presentations of business plans
  • 13. Presentations of business plans

Literatura
    doporučená literatura
  • THUIS, Peter a Rienk STUIVE. Business administration. Groningen: Noordhoff, 2012. ISBN 978-90-01-80976-8.
  • CAHA, Zdeněk a Jan URBAN. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM-Verlag, 2017. ISBN 978-3-942303-50-7.
  • WETHERLY, Paul a Dorron OTTER. The business environment: themes and issues. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, xxxiii, 482 s. ISBN 978-0-19-957960-0.
  • STEFANSKA, Magdalena a Renata NESTOROWICZ. Fair trade in CRS strategy of global retailers. New York City: Palgrave Macmillan, 2015. ISBN 978-1-137-39568-9.
  • MENIPAZ, Ehud a Amit MENIPAZ. International business. Los Angeles: SAGE, 2011, 649 p. ISBN 9781412903493.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Final test2 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Příprava na závěrečný test89 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1560
Metody hodnocení a jejich poměr
prezentace 30 %
projekt - skupinový 70 %
Podmínky testu
Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Attendance at lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subject in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Erasmus.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.