S_OBC_a Business Activities

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2016
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Martíšková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Roman Švec, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_OBC_a/P01: Pá 8:00–9:30 A6, P. Martíšková
Předpoklady
FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the subject is to provide basic knowledge about business studies and development tendencies and to create a theoretical basis for the study of the following applied subjects. Students get familiarized with basic theoretical principles from the field of business activities, they will understand the importance of sustainable development in business studies and they will obtain basic knowledge about retailing. After passing the subject successfully students are going to be able to analyse development and globalisation tendencies in business, their influence on consumers and enterprises including deduction of their own opinions.
Osnova
  • 1. Basic terms, development of trade, conceptions of trade (business) 2. Business categories 3. Business environment 4. Globalisation of business 5. Business ethics 6. Corporate social responsibility in business 7. Fair Trade 8. International business 9. Retailing 10. Strategic planning in retailing 11. Typology of retail units 12. Targeting customers and gathering information 13. Trends in retailing
Literatura
    doporučená literatura
  • BERMAN, Barry a Joel R. EVANS. Retail management : a strategic approach. 11th ed. Boston ; London : Pearson/Prentice Hall, 2010, 654 s. ISBN 978-0-13-608758-8. info
  • CRANE, Andrew a Dirk MATTEN. Business ethics: managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2010, xxv, 614 p. ISBN 9780199564330.
  • JACQUELINE DECARLO. Fair trade: a beginner's trade. Illustrated ed. Oxford: Oneworld Publications, 2007. ISBN 9781851685219.
  • MENIPAZ, Ehud a Amit MENIPAZ. International business. Los Angeles: SAGE, 2011, 649 p. ISBN 9781412903493.
  • THUIS, Peter a Rienk STUIVE. Business administration. Groningen: Noordhoff, 2012. ISBN 978-90-01-80976-8.
  • SITKIN, Alan a Nick BOWEN. International business: challenges and choices. New York: Oxford University Press, 2010, xxi, 426 p. ISBN 0199533911.
  • WETHERLY, Paul a Dorron OTTER. The business environment: themes and issues. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, xxxiii, 482 s. ISBN 978-0-19-957960-0.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky12 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 28
Příprava na závěrečný test4040
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 100 %
Podmínky testu
Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.