VŠTE:STM Strategický management - Informace o předmětu
STM Strategický management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2010
- Rozsah
- 2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- STM/01: Po 8:00–9:30 B1, J. Váchal
STM/02: Čt 15:10–16:40 E7, J. Straková
STM/03: St 15:10–16:40 A1, J. Straková
STM/04: St 16:45–18:15 A1, J. Straková - Předpoklady
- PRI_2 Podnikové řízení II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podniku (program VŠTE, EM)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Hlavní náplní předmětu je seznámit studenty se základními principy a metodami strategického managementu. Cílem je předat studentům základní poznatky o strategickém řízení jak z pohledu rozvoje podnikové sféry, tak z pohledu očekávaných změn souvisejících s vědecko-technickými a společenskými atributy 21. století.
- Osnova
- 1. Vývoj strategického managementu. 2. Strategické řízení, strategické myšlení a rozhodování. 3. Podnikatelská strategie, druhy, formy a jejich projekce. 4. Vymezení základního modelu strategického managementu - prvky, vize, cíle, pozice a postupy. 5. Podnik a jeho interakce s vnějším prostředím. 6. Chování podniku a tvorba konkurenční výhody. 7. Analýza vnějšího podnikatelského prostředí - analýza tržního, vědeckotechnického a sociálně kulturního prostředí a analýza ekonomického a právního systému (STEP, Porterův model, strategické mapy, analýza konkurence). 8. Analýza interní - klíčové faktory strategie, SWOT, portfolio, space analýza. 9. Strategická volba a podnikatelská strategie. 10. Komplexní podnikatelská strategie a její implementace. 11. Řízení strategických změn (rekonfigurace procesů). 12. Strategické aliance, formy a jejich utváření. 13. Trendy v internacionalizaci a globalizaci.
- Literatura
- povinná literatura
- TRUNEČEK, J. Systémy řízení podniku ve společnosti znalostí. Praha : VŠE, 2001. ISBN 80-245-0246-1.
- TICHÁ, I., HRON, J. Strategické řízení. 7. dot. Praha : ČZU, 2008. 235 s. ISBN 978-80-213-0922-7.
- VÁCHAL, Jan a Petra PÁRTLOVÁ. Strategický management. 3. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 116 s. ISBN 978-80-87278-30-7. info
- doporučená literatura
- STŘÍŽOVÁ, V. Organizace, Informace, Management. Praha : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0924-5.
- NOVOTNÁ, E. Manažerská sociologie. Jindřichův Hadec : VŠE , 2005. ISBN 80-245-0927-X.
- JIRSOVÁ, M. Manažerská psychologie. Jindřichův Hradec : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0928-8.
- KOVÁŘ, František. Strategický management. In Edice učebních textů. Management. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2008, 206 s. Edice učebních textů. Management. ISBN 978-80-86730-33-2. Obsah info
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 20 20 Příprava na přednášky 6 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 27 70 Příprava projektové analýzy a její prezentace 25 25 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 15 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 55 %
test - průběžný 15 %
prezentace 10 %
projekt - samostatný 20 %
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (zima 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2010/STM