N_KVM Kvantitativní metody

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Telecký, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Jiří Čejka, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_KVM/X01: So 21. 11. 8:00–9:30 D315, 9:40–11:10 D315, 11:25–12:55 D315, Ne 20. 12. 8:00–9:30 D315, 9:40–11:10 D315, M. Telecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou kvantitativních metod, které jsou aplikovatelné v logistice, zejména: metody lineárního programování (simplexová a dvoufázová simplexová metoda, dualita v lineárním programování), metody řešení dopravního problému (aproximační metody, modifikačně-distribuční metoda) a základy teorie front.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu student prokazuje pokročilé znalosti z oblasti lineárního programování a teorie grafů. Umí vyřešit praktické optimalizační úlohy (např. dopravní problém) a logistické problémy související s teorií grafů (např. hledání nejkratších cest, optimální umístění uzlů v dopravní síti).
Osnova
  • 1. Vymezení kvantitativních metod, jejich aplikace v praxi. 2. Lineární programování (klasické řešení úloh LP, grafický způsob řešení úloh LP). 3. Lineární programování (simplexová metoda, dualita v úlohách LP). 4. Parametrické lineární programování. 5. Dopravní problém (Indexované metody, Vogelova metoda, …). 6. Dopravní problém (Modifikačně distribuční metoda). 7. Přiřazovací problém (Maďarská metoda). 8. Okružní dopravní problém – Problém obchodního cestujícího. 9. Teorie front a její aplikace v logistice. 10. Teorie obnovy. 11. Teorie zásob. 12. Fuzzy modelování, Genetické algoritmy, Neuronové sítě, Soft com puting. 13. Vybrané alternativní kvantitativní metody a jejich uplatnění v logistice (Vězňovo dilema, Konflikt typu kuře, hra o prestiž, Petrohradský paradox,…).
Literatura
    povinná literatura
  • LINDA, Bohdan a Josef VOLEK. Lineární programování. Vyd. 4. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011, 139 s. ISBN 978-80-7395-426-0. info
  • VOLEK, Josef. Operační výzkum I. Vyd. 2., nezměn. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008, 111 s. ISBN 978-80-7395-073-6. Obsah info
    doporučená literatura
  • ZIMOLA, Bedřich. Operační výzkum, Brno: VUT v Brně, 2000. ISBN 80-214-1664-5
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
cvičení
exkurze - odborná
tutoriál
konzultace
bloková výuka - přednáška
bloková výuka - seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test1318
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1616
Příprava na závěrečný test1326
Tvorba seminární práce1010
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
projekt - semestrální 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné absolvování předmětu student vypracuje semestrální projekt. Projekt bude hodnocen maximálně 100 body.
Informace učitele
ZS 2020 - výuka bude probíhat virtuální formou. Veškeré informace obdrží studenti emailem od vyučujícího předmětu. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Materiály z přednášek, cvičení a opory k předmětu budou průběžně ukládány do Studijních materiálu v ISu. Budou přístupné jen studentům, kteří se zapsali na přednášky nebo cvičení. Pokud se body pohybují na hraně, student má možnost po domluvě s vyučujícím požádat o ústní dozkoušení.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, léto 2021.