N_KVM Kvantitativní metody

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2015
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou kvantitativních metod, které jsou aplikovatelné v logistice. Absolvent předmětu prokazuje pokročilé znalosti z oblasti lineárního programování a teorie grafů. Umí vyřešit praktické optimalizační úlohy (např. dopravní problém) a logistické problémy související s teorií grafů (např. hledání nejkratších cest, optimální umístění uzlů v dopravní síti).
Osnova
  • 1. Vymezení kvantitativních metod, jejich aplikace v praxi. 2. Lineární programování (klasické řešení úloh LP, grafický způsob řešení úloh LP). 3. Lineární programování (simplexová metoda, dualita v úlohách LP). 4. Parametrické lineární programování. 5. Dopravní problém (Indexované metody, Vogelova metoda, …). 6. Dopravní problém (Modifikačně distribuční metoda). 7. Přiřazovací problém (Maďarská metoda). 8. Okružní dopravní problém – Problém obchodního cestujícího. 9. Teorie front a její aplikace v logistice. 10. Teorie obnovy. 11. Teorie zásob. 12. Fuzzy modelování, Genetické algoritmy, Neuronové sítě, Soft computing. 13. Vybrané alternativní kvantitativní metody a jejich uplatnění v logistice (Vězňovo dilema, Konflikt typu kuře, hra o prestiž, Petrohradský paradox,…).
Literatura
    povinná literatura
  • LINDA, Bohdan a Josef VOLEK. Lineární programování. Vyd. 4. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011, 139 s. ISBN 978-80-7395-426-0. info
    doporučená literatura
  • VOLEK, Josef. Operační výzkum I. Vyd. 2., nezměn. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008, 111 s. ISBN 978-80-7395-073-6. Obsah info
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál26 
Příprava na závěrečný test13 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:780
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aktivita na semináři 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): započteno 100 –70, možnost opakovat test 69,99 – 30, nezapočteno 29,99 - 0.
Informace učitele
https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_KVM/index.qwarp
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, léto 2021.