VŠTE:N_UVB Udržitelná výstavba budov - Informace o předmětu
N_UVB Udržitelná výstavba budov
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2018
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Ingrid Juhásová Šenitková, CSc. (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Ingrid Juhásová Šenitková, CSc.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UVB/K4: So 6. 10. 8:00–9:30 A4, 9:40–11:10 A4, 11:25–12:55 A4, So 20. 10. 8:00–9:30 D415, 9:40–11:10 D415, 11:25–12:10 D415, Ne 9. 12. 8:00–9:30 D415, 9:40–11:10 D415, 11:25–12:10 D415, M. Kraus
N_UVB/P01: každé sudé úterý 9:40–11:10 D415, každé sudé úterý 11:25–12:55 D415, I. Juhásová Šenitková
N_UVB/S01: každou sudou středu 8:00–9:30 D315, každou sudou středu 9:40–11:10 D315, M. Kraus - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu Udržitelná výstavba budov je obeznámit studenty s udržitelnou výstavbou představující vývoj stavebnictví směrem k dosažení trvale udržitelného rozvoje společnosti z hlediska ekologického, sociálně ekonomického a kulturního. Základní principy a cíle udržitelné výstavby jsou formulovány v dokumentu Agenda 21. Předmět se zabývá zejména ekologickou a energetickou stránkou výstavby, možnostmi uplatnění zdravých a recyklovaných materiálů ve stavebních konstrukcích. Studenti se seznámí s multikriteriálním hodnocením budov metodikou SBToolCz.
Cílem cvičení je získat základní znalost a přehled v hodnocení komplexní kvality budov z hlediska kritérií udržitelné výstavby. Student si v rámci cvičení osvojí a vyzkouší princip multikriteriálního hodnocení metody SBToolCZ pro bytové stavby ve fázi návrhu (zkrácená studijní verze). - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu má základní znalosti a přehled v hodnocení komplexní kvality budov z hlediska kritérií udržitelné výstavby. Absolvent předmětu si osvojí principy multikriteriální hodnocení budov a umí použít metodiku hodnocení SBToolCz. Student je schopen pomoci multikriteriálního hodnocení a užití metody SBToolCz zhodnotit budovu ve fázi návrhu.
- Osnova
- 1: Principy udržitelné výstavby, Agenda 21, souvislosti a oblast působnosti
- 2: Systémy environmentálního hodnocení budov u nás i ve světě
- 3: Princip multikriteriálního hodnocení budov národní metodou SBToolCZ (metodika, environmentální kritéria)
- 4: Princip multikriteriálního hodnocení budov národní metodou SBToolCZ (socio-kulturní kritéria, ekonomika a management)
- 5: Urbanistická koncepce v udržitelné výstavbě, faktory výběru pozemku
- 6: Zelená koncepce navrhovaní udržitelných lidských sídel
- 7: Udržitelný návrh budov
- 8: Obnovitelné zdroje energie
- 9: Materiálové hospodářství budov, environmentální značení, ekodesign
- 10: Odpadové a energetické hospodářství budov
- 11: Voda a její formy v envirosystému budov
- 12: Vzduch jako médium přenosu a přeměn jednotlivých agend prostředí
- 13: Příklady environmentálně vyhodnocených budov
- Literatura
- povinná literatura
- VONKA, MARTIN et al.: Metodika SBToolCZ. Manuál hodnocení bytových staveb ve fázi návrhu. CIDEAS, 2011. ISBN 978-80-01-04664-7.
- NAGY, Eugen. Nízkoenergetický ekologický dům. 1. vyd. Bratislava: Jaga group, 2002, 283 s. ISBN 80-88905-74-5. info
- KOČÍ, Vladimír. Posuzování životního cyklu Life Cycle Assessment - LCA. Vyd. 1. Chrudim: Vodní zdroje Ekomonitor, 2009, 263 s. ISBN 978-80-86832-42-5. info
- doporučená literatura
- Agenda 21 pro udržitelnou výstavbu. ČVUT v Praze, 2001.
- ČSN 73 0540-1 až 4 Tepelná ochrana budov. ČNI Praha, 2005.
- PYTLÍK, P.: Ekologie ve stavebnictví. Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR, 1997.
- Organizační formy výuky
- přednáška
cvičení
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 12 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36 80 Příprava na závěrečný test 30 30 Účast na přednáškách 26 16 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 4 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
projekt - semestrální 30 % - Podmínky testu
- Nutno splnit: docházka 70 %, minimálně 2 konzultace za semestr. Semestrální projekt ze cvičení nutno odevzdat před zkouškou (hodnocení 0-30 bodů). Písemná zkouška obsahuje veškerou probranou problematiku (hodnocení testu 0-70 bodů). Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~vypracování a obhajoby semestrálního projektu (30 - 0):A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2015/N_UVB/index.qwarp
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2018/N_UVB