Z_PED1_an Pedagogika I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (cvičící)
PaedDr. Ing. Daniel Kučerka, PhD. (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PED1_an/D01a: Ne 13. 3. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, 11:25–12:55 E7, So 7. 5. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, D. Kučerka
Z_PED1_an/D01b: Ne 10. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, So 7. 5. 14:50–16:20 E5, 16:30–18:00 E5, 18:10–19:40 E5, D. Kučerka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět se zabývá základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Dále poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- objasní vztah mezi pedagogickou vědou a teorií;
- zná historický kontext vývoje pedagogiky;
- umí realizovat pedagogický výzkum a jeho analýzu;
- umí vysvětlit pojmy funkční gramotnost/negramotnost, alternativní a inovativní vzdělávání a sociální nerovnosti.
Osnova
  • 1. Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy.
  • 2. Tradiční a moderní pedagogika. Soudobé teorie vzdělávání.
  • 3. Výchovný proces, výchova jako proces humanizace.
  • 4. Dědičnost, vrozenost a rozvoj inteligence.
  • 5. Dědičnost a rozvoj talentu.
  • 6. Výchova a společnost.
  • 7. Současný školský systém.
  • 8. Vzdělávání žáků s nadáním.
  • 9. Společenská role výchovy.
  • 10. Pedagogický výzkum a jeho analýza. Metody a techniky pedagogického výzkumu.
Literatura
  • FREIRE, P., 2015. Pedagogy of indignation. Routledge.
  • SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 80-247-1821-9.
  • ČABALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • SKALKOVÁ, J., 2004. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. ISBN 80-7315-060-3.
  • PRŮCHA, J., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • PRŮCHA, J., 2015. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • POSPÍŠIL, R. a K. VLČKOVÁ, 2006. Úvod do pedagogiky. Elportál. 1(1), 1-88. ISSN 1802-128X.
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing USA.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.