Z_PED1_an Pedagogika I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PED1_an/D01: So 21. 12. 8:00–9:30 E6, 9:40–11:10 E6, Ne 22. 12. 9:40–11:10 E6, 11:25–12:55 E6, 13:05–14:35 E6, Š. Jenešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět se zabývá základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Dále poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- objasní vztah mezi pedagogickou vědou a teorií;
- zná historický kontext vývoje pedagogiky;
- umí realizovat pedagogický výzkum a jeho analýzu;
- umí vysvětlit pojmy funkční gramotnost/negramotnost, alternativní a inovativní vzdělávání a sociální nerovnosti.
Osnova
  • 1. Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy.
  • 2. Tradiční a moderní pedagogika. Soudobé teorie vzdělávání.
  • 3. Výchovný proces, výchova jako proces humanizace.
  • 4. Dědičnost, vrozenost a rozvoj inteligence.
  • 5. Dědičnost a rozvoj talentu.
  • 6. Výchova a společnost.
  • 7. Současný školský systém.
  • 8. Vzdělávání žáků s nadáním.
  • 9. Společenská role výchovy.
  • 10. Pedagogický výzkum a jeho analýza. Metody a techniky pedagogického výzkumu.
Literatura
  • ČABALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing USA.
  • SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 80-247-1821-9.
  • PRŮCHA, J., 2015. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • FREIRE, P., 2015. Pedagogy of indignation. Routledge.
  • PRŮCHA, J., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • SKALKOVÁ, J., 2004. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. ISBN 80-7315-060-3.
  • POSPÍŠIL, R. a K. VLČKOVÁ, 2006. Úvod do pedagogiky. Elportál. 1(1), 1-88. ISSN 1802-128X.
  • PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/Z_PED1_an