VŠTE:Z_PED1_an Pedagogika I. - Informace o předmětu
Z_PED1_an Pedagogika I.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
- Garance
- doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_PED1_an/D01: Ne 2. 3. 8:00–9:30 E6, 9:40–11:10 E6, 11:25–12:55 E6, So 15. 3. 11:25–12:55 E6, 13:05–14:35 E6, Š. Jenešová
- Předpoklady
- PROGRAM(DPS)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět se zabývá základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Dále poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- objasní vztah mezi pedagogickou vědou a teorií;
- zná historický kontext vývoje pedagogiky;
- umí realizovat pedagogický výzkum a jeho analýzu;
- umí vysvětlit pojmy funkční gramotnost/negramotnost, alternativní a inovativní vzdělávání a sociální nerovnosti. - Osnova
- 1. Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy.
- 2. Tradiční a moderní pedagogika. Soudobé teorie vzdělávání.
- 3. Výchovný proces, výchova jako proces humanizace.
- 4. Dědičnost, vrozenost a rozvoj inteligence.
- 5. Dědičnost a rozvoj talentu.
- 6. Výchova a společnost.
- 7. Současný školský systém.
- 8. Vzdělávání žáků s nadáním.
- 9. Společenská role výchovy.
- 10. Pedagogický výzkum a jeho analýza. Metody a techniky pedagogického výzkumu.
- Literatura
- ČABALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
- FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing USA.
- SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 80-247-1821-9.
- PRŮCHA, J., 2015. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
- FREIRE, P., 2015. Pedagogy of indignation. Routledge.
- PRŮCHA, J., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
- SKALKOVÁ, J., 2004. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. ISBN 80-7315-060-3.
- POSPÍŠIL, R. a K. VLČKOVÁ, 2006. Úvod do pedagogiky. Elportál. 1(1), 1-88. ISSN 1802-128X.
- PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
- PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 100 %
- Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/Z_PED1_an