Z_PED1_an Pedagogika I.

Institute of Technology and Business in České Budějovice
summer 2022
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (seminar tutor)
PaedDr. Ing. Daniel Kučerka, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_PED1_an/D01a: Sun 13. 3. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, 11:25–12:55 E7, Sat 7. 5. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, D. Kučerka
Z_PED1_an/D01b: Sun 10. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, Sat 7. 5. 14:50–16:20 E5, 16:30–18:00 E5, 18:10–19:40 E5, D. Kučerka
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Předmět se zabývá základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Dále poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- objasní vztah mezi pedagogickou vědou a teorií;
- zná historický kontext vývoje pedagogiky;
- umí realizovat pedagogický výzkum a jeho analýzu;
- umí vysvětlit pojmy funkční gramotnost/negramotnost, alternativní a inovativní vzdělávání a sociální nerovnosti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy.
  • 2. Tradiční a moderní pedagogika. Soudobé teorie vzdělávání.
  • 3. Výchovný proces, výchova jako proces humanizace.
  • 4. Dědičnost, vrozenost a rozvoj inteligence.
  • 5. Dědičnost a rozvoj talentu.
  • 6. Výchova a společnost.
  • 7. Současný školský systém.
  • 8. Vzdělávání žáků s nadáním.
  • 9. Společenská role výchovy.
  • 10. Pedagogický výzkum a jeho analýza. Metody a techniky pedagogického výzkumu.
Literature
  • FREIRE, P., 2015. Pedagogy of indignation. Routledge.
  • SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 80-247-1821-9.
  • ČABALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • SKALKOVÁ, J., 2004. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. ISBN 80-7315-060-3.
  • PRŮCHA, J., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • PRŮCHA, J., 2015. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • POSPÍŠIL, R. a K. VLČKOVÁ, 2006. Úvod do pedagogiky. Elportál. 1(1), 1-88. ISSN 1802-128X.
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing USA.
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 100 %
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms winter 2021, winter 2022, SUMMER 2023, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2022/Z_PED1_an