Z_PED1_an Pedagogika I.

Institute of Technology and Business in České Budějovice
SUMMER 2023
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Štěpánka Jenešová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Štěpánka Jenešová
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_PED1_an/D01a: Sun 14. 5. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E5, 16:30–18:00 E5, Sun 28. 5. 11:25–12:55 E5, 13:05–14:35 E5, Š. Jenešová, CZV DPS
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Předmět se zabývá základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Dále poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- objasní vztah mezi pedagogickou vědou a teorií;
- zná historický kontext vývoje pedagogiky;
- umí realizovat pedagogický výzkum a jeho analýzu;
- umí vysvětlit pojmy funkční gramotnost/negramotnost, alternativní a inovativní vzdělávání a sociální nerovnosti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy.
  • 2. Tradiční a moderní pedagogika. Soudobé teorie vzdělávání.
  • 3. Výchovný proces, výchova jako proces humanizace.
  • 4. Dědičnost, vrozenost a rozvoj inteligence.
  • 5. Dědičnost a rozvoj talentu.
  • 6. Výchova a společnost.
  • 7. Současný školský systém.
  • 8. Vzdělávání žáků s nadáním.
  • 9. Společenská role výchovy.
  • 10. Pedagogický výzkum a jeho analýza. Metody a techniky pedagogického výzkumu.
Literature
  • FREIRE, P., 2015. Pedagogy of indignation. Routledge.
  • SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 80-247-1821-9.
  • ČABALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • SKALKOVÁ, J., 2004. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. ISBN 80-7315-060-3.
  • PRŮCHA, J., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • PRŮCHA, J., 2015. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • POSPÍŠIL, R. a K. VLČKOVÁ, 2006. Úvod do pedagogiky. Elportál. 1(1), 1-88. ISSN 1802-128X.
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing USA.
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 100 %
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms winter 2021, summer 2022, winter 2022, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (SUMMER 2023, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2023/Z_PED1_an