PRI_1 Podnikové řízení I

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2013
Rozsah
2/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
Ing. Ladislav Šolc, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PRI_1/P01: Út 8:15–9:45 E1, L. Šolc
PRI_1/S01: Čt 11:35–13:05 B5, T. Jambal
PRI_1/S02: Pá 11:35–13:05 D516, L. Šolc
PRI_1/S03: Út 13:10–14:40 D516, L. Šolc
Předpoklady
FORMA ( P )
Klasifikační stupnice obsahuje písemnou zkoušku v podobě závěrečného testu. Podmínkou pro možnost absolvovat písemnou zkoušku je odevzdání seminární práce a její prezentace.( za tyto 2 aktivity lze získat maximálně 30 bodů). Podmínky klasifikačního testu jsou následující : 70 - 49 bodů - splnil 48 - 21 bodů - nesplnil (lze opakovat) 20 - 0 bodů - nesplnil(nelze opakovat) Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 49) + body z průběžného hodnocení, tj.SP + prezentace (30 - 0) : A 100 - 98 B 97 - 91 C 90 - 80 D 79 - 73 E 72 - 70 F 69 - 0
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy podnikového řízení. Studenti získají znalosti o charakteru a náplni manažerských funkcí, postavení a profilu manažera, stylech manažerské práce, podnikových organizačních strukturách a principech jejich projekce, seznámeni budou s principy vedení lidských zdrojů. Studenti pochopí význam komunikačních a kontrolních podnikových systémů, způsobů rozhodování na jednotlivých řídících úrovních.
Úspěšný absolvent: - umí popsat a definovat charakter a náplň manažerských funkcí, postavení a profil manažera, styly manažerské práce, podnikové organizační struktury a principy jejich projekce a zásady vedení lidských zdrojů - umí vysvětlit význam podnikového řízení a jednotlivých manažerských funkcí, manažerských stylů řízení, podnikových systémů a zásady řízení lidských zdrojů - umí vydefinovat základní formy motivace a stimulace zaměstnanců v zaměstnanecké praxi - aplikuje získané znalosti na praktickém příkladu (návrh organizačních a řídicích struktur, vymezení stylu řízení, návrh motivačního a stimulačního systému, stanovení pozice firmy na trhu a jeho postavení v tržním prostředí)
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu management
  • 2. Postavení, profil a osobnost manažera, vznik manažera
  • 3. Podnik – podnikání, funkčnost podniku
  • 4. Okolí podniku, vnitřní a vnější prostředí
  • 5. Plánování jako manažerská funkce
  • 6. Podnikatelská pozice firmy a podnikové portfolio
  • 7. Prvky a vazby organizační struktury
  • 8. Podnikové organizační struktury
  • 9. Personální činnost v podniku
  • 10. Vedení lidí, motivace a stimulace pracovníků
  • 11. Rozhodování a rozhodovací procesy
  • 12. Podniková kontrola
  • 13. Komunikace v procesu řízení
Literatura
    povinná literatura
  • RAAB, Zdeněk, Lenka HRUBÁ, Jarmila STRAKOVÁ a Jan VÁCHAL. Podnikové řízení I. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2009. ISBN 978-80-87278-20-8. info
  • TRUNEČEK, Jan. Management v informační společnosti : učební texty pro bakalářské studium. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1997, 228 s. ISBN 80-7079-201-9. info
    neurčeno
  • MLÁDKOVÁ, L. Management znalostí. Praha : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0878-8.
  • STŘÍŽOVÁ, V. Organizace, Informace, Management. Praha : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0924-5.
  • TRUNEČEK, Jan. Management znalostí. In C.H. Beck pro praxi. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2004, 131 s. C.H. Beck pro praxi. ISBN 80-7179-884-3. info
  • VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 80-7261-029-5. info
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
videokonferenční přednáška
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky8 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál858
Příprava na závěrečný test2020
Vypracování seminární práce a její prezentace1616
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
prezentace 10 %
seminární práce 20 %
prezentace seminární práce 10 %
Podmínky testu
Klasifikační stupnice obsahuje písemnou zkoušku v~podobě závěrečného testu. Podmínkou pro možnost absolvovat písemnou zkoušku je odevzdání seminární práce a její prezentace.( za tyto 2 aktivity lze získat maximálně 30 bodů). Podmínky klasifikačního testu jsou následující : 70 - 49 bodů - splnil 48 - 21 bodů - nesplnil (lze opakovat) 20 - 0 bodů - nesplnil(nelze opakovat) Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 49) + body z~průběžného hodnocení, tj.SP + prezentace (30 - 0) : A 100 - 98 B 97 - 91 C 90 - 80 D 79 - 73 E 72 - 70 F 69 - 0
Navazující předměty
Informace učitele
Pro prezenční formu studia jsou povoleny maximálně 3 absence na seminářích. Opora k předmětu PŘ I i PŘ II je k dispozici na stránkách ISO i u jednotlivých vyučujících.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, léto 2021.