Psychologická príprava učiteľov odborných predmetov a rola učiteľa v kontexte povolania jako ...
RUČKOVÁ, Gabriela a Ľubica VAREČKOVÁ. Psychologická príprava učiteľov odborných predmetov a rola učiteľa v kontexte povolania jako predpodpoklad pre zvládanie záťaže vo svojej profesii. Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., roč. 5, č. 7, s. 87-103. ISSN 1339-3189. 2017. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Psychologická príprava učiteľov odborných predmetov a rola učiteľa v kontexte povolania jako predpodpoklad pre zvládanie záťaže vo svojej profesii |
Název česky | Psychologická příprava učitelů odborných předmětů a role učitele v kontextu povolání jako předpoklad pro zvládání zátěže ve své profesi |
Název anglicky | PSYCHOLOGICAL TRAINING OF SPECIALIZED SUBJECT TEACHERS AND THEIR TEACHER ROLE IN THE CONTEXT OF JOB-RALTED STRESS COPING |
Autoři | RUČKOVÁ, Gabriela a Ľubica VAREČKOVÁ. |
Vydání | Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2017, 1339-3189. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | slovenština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50102 Psychology, special ; |
Stát vydavatele | Slovensko |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Organizační jednotka | Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích |
Klíčová slova česky | zátěž; zvládnutí; opora; role; učitel; odborné předměty |
Klíčová slova anglicky | burden; management; support; role; specialized subject |
Štítky | ERIH, Psych, RIV17 |
Změnil | Změnila: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Změněno: 17. 4. 2018 14:48. |
Anotace |
---|
Učiteľská profesia je bezpochyby jedno z náročných povolaní, ktorému treba venovať dostatočnú pozornosť aj z oblasti psychologickej a sociálnej. Vzhľadom na vývinové a spoločenské zmeny sa mení aj rola učiteľa, ktorá nadobúda rôznorodosť v kontexte odbornosti, osobnostnej profilácie a nárokov, ktorých dôsledkami sú záťažové situácie, stres, frustrácia či rezignácia. V súčasnosti realizovanie výskumu v oblasti vzdelávania učiteľov odborných predmetov je vhodné rozšíriť o odborníkov, ktorých zameranie je tak ako pedagogické, ale i psychologické, technické a v nemalej miere aj sociálne. Od tohto sa odvíja aj naše zameranie výskumu, z ktorého v tejto fáze ponúkame teoretické východiská a možné nasmerovania pre aplikácie uplatniteľné vo výskumnom zámere a reálnych cieľov do praxe učiteľov odborných predmetov. |
Anotace česky |
---|
Učitelská profese je bezpochyby jedno z náročných povolání, kterému je třeba věnovat pozornost i z oblasti psychologické a sociální. Vzhledem k vývojovým a společenským změnám se mění i role učitele, která získává různorodost v kontextu odbornosti, osobní profilace a nároků, jejichž důsledkem jsou zátěžové situace, stres, frustrace či rezignace. V současné době realizace výzkumu v oblasti vzdělávání učitelů odborných předmětů je vhodné rozšířit o odborníky, jejichž zaměření je jednak pedagogické, tak i psychologické, technické a v nemalé míře i sociální. Od toho se odvíjí i naše zaměření výzkumu, z kterého v této fázi nabízíme teoretická východiska a možné nasměrování pro aplikace uplatnitelné ve výzkumném záměru a reálných cílech do praxe učitelů odborných předmětů. |
Anotace anglicky |
---|
"Undoubtedly the profession of a teacher belongs to one of demanding professions, it requires sufficient attention from psychological as well as social point of view. Taking into account developmental and also social changes, the role of a teacher changes, diversifies in the context of his specialization, personality profiling and requirements that often leads and manifests in stressful situations, stress, frustration but also resignation. Recent research in the field of teacher training to professionals requires its widening for the professionals specialized in pedagogical, psychological, technical and also social issues. At this stage this is the focus of our research, from which can be set the theoretical background as well as further aiming together with application and possible utilization in the planned research goals transformed to realistic goals set for the practice of specialized subject teachers." |
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 02:37