JELÍNEK, Jiří and Jana VYSOKÁ. O podchodach v modelirovanii transportnoj dinamiki (On approaches to modeling traffic dynamics). Vestnik Astrachanskogo gosudarstvennogo techničeskogo universiteta, Astrachan’: Astrachanskij gosudarstvennyj techničeskij universitet, 2014, vol. 2014, No 1, p. 121-129. ISSN 2072-9502.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name O podchodach v modelirovanii transportnoj dinamiki
Name in Czech O přístupech k modelování dopravní dynamiky
Name (in English) On approaches to modeling traffic dynamics
Authors JELÍNEK, Jiří and Jana VYSOKÁ.
Edition Vestnik Astrachanskogo gosudarstvennogo techničeskogo universiteta, Astrachan’ Astrachanskij gosudarstvennyj techničeskij universitet, 2014, 2072-9502.
Other information
Original language Russian
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 10101 Pure mathematics
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) hustota; toková funkce; rychlost; numerická metoda; simulace; multiagentní modelování
Keywords in English density; flow function; velocity; simulation; traffic; multiagent modeling
Tags KPV1, MAT_1, MAT_2, MAT_3
Changed by Changed by: Věra Kostková, učo 6173. Changed: 7/5/2014 13:01.
Abstract
Dviženije transportnych sredstv po doroge možet byt’smodelirovano po-raznomu. V bol’šinstve slučajev eto mikroskopičeskije i makroskopičeskije modeli i ich kombinacii. Mikroskopičeskije modeli detal’no opisyvajut povedenije otdel’nych transportnych sredstv i ich vzaimodejstvije drug s drugom, makroskopičeskije modeli izučajut transportnyje potoki po analogii s potokami židkosti pri jeje protekanii po vodostoku.Provoditsja sravnenije dvuch podchodov v rešenii prostoj dorožno-transportnoj situacii. Makroskopičeskaja model’ ispolzujet dlja rešenija problemy odin iz čislennych metodov, kotoryj primenjajetsja dlja rešenija parcial’nych differencial’nych uravnenij, opisyvajuščich dannuju situaciju, a mikroskopičeskaja model’ predstavljajet soboj imitaciju dviženija otdel’nych transportnych sredstv. Provedeno sravnenije dinamiki plotnosti dorožnogo dviženija na opredelennom učastke dorogi i v konkretnyj otrezok vremeni pri pomošči vyšenazvannych modelej. Pokazano, čto po svoim rezul’tatam modeli javljajutsja sopostavimymi.
Abstract (in Czech)
Tento článek přináší srovnání dvou přístupů při řešení jednoduché dopravní situace na vozovce. Makroskopický model využívá k řešení problému vybranou numerickou metodu pro řešení parciální diferenciální rovnice popisující danou situaci a mikroskopický model představuje simulaci pohybu jednotlivých vozidel. Cílem článku je porovnání dynamiky hustoty silničního provozu v daném úseku a čase získaného popsanými modely.
Abstract (in English)
The movement of vehicles on the communication can be modeled in different ways. We can distinguish microscopic and macroscopic models and their combinations. Microscopic models describe the detailed behavior of individual vehicles and their interactions, macroscopic models study the traffic flow similarly to fluid flow in a tube. This paper provides a comparison of the two main approaches when solving simple situation on the road. Macroscopic model uses numerical methods for solving partial differential equations describing the situation to solve the problem while microscopic simulation model is based on behavior of individual vehicles. The aim is to compare the dynamics of traffic density in a given part of the road and time obtained with the help of the described models. The results show that the models are comparable.
PrintDisplayed: 21/10/2020 01:51