S_BSE Business Ethics

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2018
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_BSE/S01: Čt 8:00–9:30 N004, P. Pártlová
Předpoklady
FORMA ( P ) && MAX_PREZENCNICH ( 35 )
English Communication Skill, rational thinking, knowledge of academic writing and citation style.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Students will be able to assess ethical dilemmas in business and society. They will be able to analyze problems and introduce ethical response. They will be able to update ethical codex in organizations.
Výstupy z učení
After successful completion student will be able to:
- Identify and summarize important ideas of moral philosophers throughout the history;
- identify and describe current ethical dilemmas in business;
- provide evidence supporting a moral response;
- construct argument based on revealed personal moral principles and academic research;
- discuss moral dilemma and introduce more moral responses;
Osnova
  • Students will be provided a wide variety of methodological and disciplinary perspectives concerning the ethical issues arising from business (resources, production management, marketing, consumption, sustainability etc.). 1st lesson: Demands for obtaining the credit, basic principles of student’s independent work, Introduction to the discipline
  • 2nd lesson: Ethical Theory and Business Practice
  • 3rd lesson: Ethical culture, norms and values of the company 4th lesson: Western philosophical theories about ethics (Aristotle, virtues, Theory of Justice)
  • 5th lesson: Government and Market mechanism (Invisible hand, Money, Crises)
  • 6th lesson: Labor market (hiring, compensation, discrimination)
  • 7th lesson: Corporations and Society (customer complaints, advertising ethics, ENRON, Kickbacks, Bribes, Rent-seeking)
  • 8th lesson: Corporations and the Environment
  • 9th lesson: International, religious and other factors 10th lesson: Presentation of essays, discussion and critical evaluation 11th lesson: Presentation of essays, discussion and critical evaluation 12th lesson: Presentation of essays, discussion and critical evaluation 13th lesson: Final test
Literatura
    povinná literatura
  • Ferrell, O.C., Fraedrich, J., Ferrell, 2014. Business Ethics: Ethical Decision Making & Cases, 10 edition. ed. Cengage Learning, Stamford, CT, USA. ISBN 978-1285423715
    doporučená literatura
  • René Schmidpeter, Christina Weidinger (auth.), Christina Weidinger, Franz Fischler, René Schmidpeter (eds.) (2014) Sustainable Entrepreneurship: Business Success through Sustainability [1 ed.]. CSR, Sustainability, Ethics & Governance. 978-3-642-38752-4,
  • SHAW, W.H., 2013. Business Ethics: A Textbook with Cases, 8 edition. ed. Cengage Learning, Boston, MA ; Singapore. ISBN 978-1-133-94307-5
  • Michael D'heur (ed.) (2015) CSR, Sustainability, Ethics & Governance Sustainable Value Chain Management: Delivering Sustainability Through the Core Business [1 ed.] Springer International Publishing. 978-3-319-12141-3, 978-3-319-12142-0
  • László Zsolnai (ed) (2015) The Spiritual Dimension of Business Ethics and Sustainability Management [1 ed.]. Springer International Publishing. 978-3-319-11676-1, 978-3-319-11677-8
    neurčeno
  • Domènec Melé, Martin Schlag (eds.) (2015) Humanism in Economics and Business: Perspectives of the Catholic Social Tradition [1 ed.], Issues in Business Ethics 43. Springer Netherlands. 978-94-017-9703-0, 978-94-017-9704-7
  • Michael K. Shaub, Robert L. Braun (auth.), Steven Mintz (eds.) (2014) Accounting for the Public Interest: Perspectives on Accountability, Professionalism and Role in Society [1 ed.]. Advances in Business Ethics Research 4. 978-94-007-7081-2, 978-94-007-7
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test30 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál10 
Příprava na závěrečný test36 
seminar work28 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1560
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 40 %
esej 60 %
Podmínky testu
Demonstrate the capability for rational thought and critical thinking in ethical values. Meet other qualitative and quantitative demands. Test: maximum 40 %. (minimum 25 %) Essay: maximum 60 %. Grading of the course: Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. In case of FX the final test can be repeated.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subject in a semester.
Další komentáře
Erasmus.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.