S_BSE Business Ethics

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2015
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Josef Maroušek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Josef Maroušek, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_BSE/P01: Po 8:00–9:30 E7, J. Maroušek
Předpoklady
FORMA ( P )
English language on communication level, international experience and rational thinking.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Students will be able to assess ethical values in business.
Osnova
  • Students will be provided a wide variety of methodological and disciplinary perspectives concerning the ethical issues arising from business (resources, production management, marketing, consumption, sustainability etc.). 1st lesson: Demands for obtaining the credit, basic principles of student’s independent work 2nd lesson: Introduction to the discipline, review of key literature sources 3rd lesson: Holistic definition of business 4th lesson: Holistic definition of ethics 5th lesson: Principles, anomalies and externalities 6th lesson: Exemplary cases 7th lesson: Discussion on current topics 8th lesson: International, religious and other factors 9th lesson: Test 10th lesson: Discussion on current topics 11th lesson: Presentation of seminar works 12th lesson: Repetition 13th lesson: Final test
Literatura
    povinná literatura
  • László Zsolnai (ed) (2015) The Spiritual Dimension of Business Ethics and Sustainability Management [1 ed.]. Springer International Publishing. 978-3-319-11676-1, 978-3-319-11677-8
    doporučená literatura
  • Michael D'heur (ed.) (2015) CSR, Sustainability, Ethics & Governance Sustainable Value Chain Management: Delivering Sustainability Through the Core Business [1 ed.] Springer International Publishing. 978-3-319-12141-3, 978-3-319-12142-0
  • René Schmidpeter, Christina Weidinger (auth.), Christina Weidinger, Franz Fischler, René Schmidpeter (eds.) (2014) Sustainable Entrepreneurship: Business Success through Sustainability [1 ed.]. CSR, Sustainability, Ethics & Governance. 978-3-642-38752-4,
  • Michael K. Shaub, Robert L. Braun (auth.), Steven Mintz (eds.) (2014) Accounting for the Public Interest: Perspectives on Accountability, Professionalism and Role in Society [1 ed.]. Advances in Business Ethics Research 4. 978-94-007-7081-2, 978-94-007-7
  • Domènec Melé, Martin Schlag (eds.) (2015) Humanism in Economics and Business: Perspectives of the Catholic Social Tradition [1 ed.], Issues in Business Ethics 43. Springer Netherlands. 978-94-017-9703-0, 978-94-017-9704-7
Organizační formy výuky
seminář
Komplexní výukové metody
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Příprava na závěrečný test2020
essay5883
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi131
Celkem:104104
Podmínky testu
Demonstrate the capability for rational thought and critical thinking in ethical values. Meet other qualitative and quantitative demands.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.