S_BSE Business Ethics

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_BSE/S01: Čt 11:25–12:55 N109, T. Jambal
Předpoklady
OBOR ( CAP )
English Communication Skill, rational thinking, knowledge of academic writing and citation style.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the course is for the student to understand the benefits of ethical management and socially responsible business for increasing the value of the company. Accordingly, the student is able to apply the principles of CSR and ethical management to everyday business activities and processes on the basis of theoretical knowledge as well as knowledge of best practice and international reporting standards.
Výstupy z učení
Upon successful completion of the course, the student:
- understands the principles of social responsibility in all areas of the company,
- can apply the principles of economic, social, environmental ethical and philanthropic responsibility in business processes,
- recognizes the benefits of ethical management and CSR and for increasing the value of the company,
- knows the best practices for the application of CSR and ethical management in business practice, including the methods of reporting and evaluating CSR,
- masters the principles of creation and implementation of the code of ethics and other tools of ethical management.
Osnova
  • Lectures
  • 1. Relation between ethics and economics, business ethics and its development.
  • 2.Definition, principles and benefits of CSR.
  • 3. Areas of CSR.
  • 4.Economic and social responsibility of companies.
  • 5.Environmental, ethical and philanthropic corporate responsibility.
  • 6. Ethical program of the company.
  • 7. Basic tools of the ethical program of the organization.
  • 8. A code of ethics in the organization.
  • 9. Principles of creating and implementing a code of ethics in the organization.
  • 10.Creation and implementation of CSR concept in the company.
  • 11. Standards and international CSR reporting.
  • 12.Presentation of students, case studies - CSR analysis in a specific organization.
  • 13.Presentation of students, case studies - CSR analysis in a specific organization.
Literatura
    povinná literatura
  • Ferrell, O.C., Fraedrich, J., Ferrell, 2014. Business Ethics: Ethical Decision Making & Cases, 10 edition. ed. Cengage Learning, Stamford, CT, USA. ISBN 978-1285423715
  • CAHA, Zdeněk a Jan URBAN. A Code of Ethics as an Organizational Management Tool and its Use in the Czech Republic. first. Lüdenscheid, Germany: RAM-Verlag, 2017, 112 s. ISBN 978-3-942303-50-7. info
    doporučená literatura
  • László Zsolnai (ed) (2015) The Spiritual Dimension of Business Ethics and Sustainability Management [1 ed.]. Springer International Publishing. 978-3-319-11676-1, 978-3-319-11677-8
  • SHAW, W.H., 2013. Business Ethics: A Textbook with Cases, 8 edition. ed. Cengage Learning, Boston, MA ; Singapore. ISBN 978-1-133-94307-5
  • Michael D'heur (ed.) (2015) CSR, Sustainability, Ethics & Governance Sustainable Value Chain Management: Delivering Sustainability Through the Core Business [1 ed.] Springer International Publishing. 978-3-319-12141-3, 978-3-319-12142-0
  • René Schmidpeter, Christina Weidinger (auth.), Christina Weidinger, Franz Fischler, René Schmidpeter (eds.) (2014) Sustainable Entrepreneurship: Business Success through Sustainability [1 ed.]. CSR, Sustainability, Ethics & Governance. 978-3-642-38752-4,
    neurčeno
  • Domènec Melé, Martin Schlag (eds.) (2015) Humanism in Economics and Business: Perspectives of the Catholic Social Tradition [1 ed.], Issues in Business Ethics 43. Springer Netherlands. 978-94-017-9703-0, 978-94-017-9704-7
  • Michael K. Shaub, Robert L. Braun (auth.), Steven Mintz (eds.) (2014) Accounting for the Public Interest: Perspectives on Accountability, Professionalism and Role in Society [1 ed.]. Advances in Business Ethics Research 4. 978-94-007-7081-2, 978-94-007-7
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly26 
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál26 
Příprava na závěrečný test39 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1560
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Partial tasks 30 % Final test: 70 %. Grading of the course: Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. In case of FX the final test can be repeated.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele

The students of the full-time form of study are obliged to fulfill the 70% attendance at the lectures. If the attendance is not met, the students will be automatically classified with the grade "-".


Students with an individual study plan will take only a 100-point final test in the exam period. However, students are obliged to contact the teacher immediately after the approval of the individual study plan (ISP), if the student does not do so, his ISP will not be taken into account. (In case of any questions, the student can contact the subject guarantor via email: jambal@mail.vstecb.cz).

Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Erasmus.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024.