SOK Sociální komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD.
Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOK/P01: St 8:00–9:30 E1, L. Ližbetinová
SOK/S01: každé sudé úterý 8:00–9:30 A7, L. Ližbetinová
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen definovat základní pojmy sociální komunikace. Umí identifikovat v praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti. Dokáže aplikovat poznatky do praxe při osobní prezentaci, vyjednávání, vedení rozhovorů, manažerské komunikaci a vytváření vztahů. Rovněž dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v mezilidských vztazích, rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci. Je schopen vyjmenovat asertivní techniky jednání, porovnat výhody a nevýhody manipulativního a nemanipulativního chování v profesním kontextu i ve společenských vztazích obecně. Pozná základní odlišnosti komunikace v jednotlivých kulturách a požadavky na komunikaci při působení v nadnárodních společnostech.
Osnova
  • 1. Vývoj komunikace. Základní pojmy. Komunikační proces.
  • 2. Rétorika, osobní prezentace.
  • 3. Druhy komunikace. Verbální komunikace.
  • 4. Neverbální komunikace (Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie).
  • 5. Neverbální komunikace (Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním (chronemika).
  • 6. Komunikace v podniku.
  • 7. Manažerská komunikace. Vedení rozhovorů.
  • 8. Diskuze a pracovní porady. Komunikace v týmu.
  • 9. Vyjednávání a komunikace se zákazníkem.
  • 10. Empatie, aktivní naslouchání, vytváření vztahů.
  • 11. Asertivita.
  • 12. Problémová komunikace.
  • 13. Mezikulturní komunikace. Komunikace v nadnárodních společnostech.
Literatura
    povinná literatura
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
  • HAYES, Nicky. Základní sociální psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6. info
  • VYBÍRAL, Zdeněk. Psychologie komunikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005, 319 s. ISBN 80-7178-998-4. info
  • ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005, 161 s. ISBN 80-247-0844-2. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2001, 420 s. ISBN 80-7169-988-8. info
    doporučená literatura
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. 1. vydání. Praha: Portál, 2011, 198 s. ISBN 978-80-7367-992-7. info
  • KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 247 s. ISBN 978-80-247-2652-6. info
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Přesvědčivá prezentace : špičkové rady, tipy a příklady. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 136 s. ISBN 978-80-247-2278-8. info
  • SPERANDIO, Sylvie. Účinná komunikace v zaměstnání. 1. vydání. Praha: Portál, 2008, 115 s. ISBN 978-80-7367-360-4. info
  • HARTLEY, Mary. Řeč těla v praxi : teorie, cvičení a modelové situace. 1. vydání. Praha: Portál, 2004, 103 s. ISBN 80-7178-844-9. info
  • TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace - co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003, 482 s. ISBN 80-7226-429-X. info
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
seminární práce 30 %
Podmínky testu
Seminární práce 0 - 30 bodů. Závěrečný test: 70 – 0 bodů; Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015.