SOK Sociální komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2013
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Vaněk (cvičící)
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOK/L2: Ne 3. 11. 16:50–18:20 B1, 18:25–19:55 B1, Ne 24. 11. 16:50–18:20 B1, So 14. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, Z. Vybíral
SOK/S01: Út 11:35–13:05 D416, J. Vaněk
Předpoklady
MAX_KOMBINOVANYCH(10) && MAX_PREZENCNICH(35)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení). Dokáže vysvětlit hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku). Umí identifikovat v praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti. Rovněž dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v mezilidských vztazích, rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci. Je schopen vyjmenovat asertivní techniky jednání, porovnat výhody a nevýhody manipulativního a nemanipulativního chování v profesním kontextu i ve společenských vztazích obecně. Je připraven posoudit význam mediální komunikace a její působení na vědomí a chování spotřebitele.
Osnova
  • 1. Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie a filosofie. Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace.
  • 2. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace.
  • 3. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti.
  • 4. Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. 5. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. 6. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace.
  • 7. Význam neverbální komunikace. Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie.
  • 8.Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním(chronemika),paralingvistika. 9. Sociální kontakt, interakce, tvorba sociální struktury. 10. Zákonitosti komunikace ve skupině. Komunikace a sebevědomí, self-prezentace (self-image), mediace
  • 11. Empatické a agonistické přístupy. Teorie Carla Rogerse, systémové přístupy, motivace.Teorie komunikačních her, komunikace podle transakční analýzy.
  • 12. Sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách, byrokratické instituce.
  • 13. Styly vedení, mobbing. Komunikační stigmatizace, „labeling“ a kategorizování lidí.Asertivita.
Literatura
    povinná literatura
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
    doporučená literatura
  • MEDLÍKOVÁ, O.Přesvědčivá prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2278-8.
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog,1992. ISBN 8085-1945-2X.
  • SPERANDIO,S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-360-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 807-178-9984.
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9.
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace.Praha : Computer Press,2003. ISBN 80-7226-429-X.
  • KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
seminární práce 30 %
Podmínky testu
Seminární práce 0 - 30 bodů. Závěrečný test: splnil 70 – 49 bodů; nesplnil, test lze opakovat 48,99 – 21bodů; nesplnil, test nelze opakovat 20,99 – 0 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 49) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 98, B 97,99 – 91, C 90,99 – 80, D 79,99 – 73, E 72,99 – 70, F 69,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015.