VŠTE:SOK Sociální komunikace - Informace o předmětu
SOK Sociální komunikace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2013
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Vaněk (cvičící)
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOK/L2: Ne 3. 11. 16:50–18:20 B1, 18:25–19:55 B1, Ne 24. 11. 16:50–18:20 B1, So 14. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, Z. Vybíral
SOK/S01: Út 11:35–13:05 D416, J. Vaněk - Předpoklady
- MAX_KOMBINOVANYCH(10) && MAX_PREZENCNICH(35)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45 - Mateřské obory/plány
- Ekonomika podniku - kombinovaná forma (program VŠTE, EM)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení). Dokáže vysvětlit hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku). Umí identifikovat v praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti. Rovněž dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v mezilidských vztazích, rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci. Je schopen vyjmenovat asertivní techniky jednání, porovnat výhody a nevýhody manipulativního a nemanipulativního chování v profesním kontextu i ve společenských vztazích obecně. Je připraven posoudit význam mediální komunikace a její působení na vědomí a chování spotřebitele.
- Osnova
- 1. Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie a filosofie. Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace.
- 2. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace.
- 3. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti.
- 4. Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. 5. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. 6. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace.
- 7. Význam neverbální komunikace. Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie.
- 8.Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním(chronemika),paralingvistika. 9. Sociální kontakt, interakce, tvorba sociální struktury. 10. Zákonitosti komunikace ve skupině. Komunikace a sebevědomí, self-prezentace (self-image), mediace
- 11. Empatické a agonistické přístupy. Teorie Carla Rogerse, systémové přístupy, motivace.Teorie komunikačních her, komunikace podle transakční analýzy.
- 12. Sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách, byrokratické instituce.
- 13. Styly vedení, mobbing. Komunikační stigmatizace, „labeling“ a kategorizování lidí.Asertivita.
- Literatura
- povinná literatura
- HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
- MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
- ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
- doporučená literatura
- MEDLÍKOVÁ, O.Přesvědčivá prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2278-8.
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog,1992. ISBN 8085-1945-2X.
- SPERANDIO,S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-360-4.
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 807-178-9984.
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9.
- TEGZE, O. Neverbální komunikace.Praha : Computer Press,2003. ISBN 80-7226-429-X.
- KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 8 24 Příprava na závěrečný test 24 24 příprava na seminární práci 20 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 10 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
seminární práce 30 % - Podmínky testu
- Seminární práce 0 - 30 bodů. Závěrečný test: splnil 70 – 49 bodů; nesplnil, test lze opakovat 48,99 – 21bodů; nesplnil, test nelze opakovat 20,99 – 0 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 49) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 98, B 97,99 – 91, C 90,99 – 80, D 79,99 – 73, E 72,99 – 70, F 69,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2013/SOK