SOK Sociální komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2012
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOK/S01: Čt 17:55–19:25 A4, Z. Vybíral
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích. Po úspěšném abslovování předmětu je student schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení). Dokáže vysvětlit hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku). Umí identifikovat v praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti. Rovněž dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v mezilidských vztazích, rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci. Je schopen vyjmenovat asertivní techniky jednání, porovnat výhody a nevýhody manipulativního a nemanipulativního chování v profesním kontextu i ve společenských vztazích obecně. Je připraven posoudit význam mediální komunikace a její působení na vědomí a chování spotřebitele.
Osnova
  • 1. Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie a filosofie. Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace.
  • 2. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace.
  • 3. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti.
  • 4. Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. 5. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. 6. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace.
  • 7. Význam neverbální komunikace. Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie.
  • 8.Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním(chronemika),paralingvistika. 9. Sociální kontakt, interakce, tvorba sociální struktury. 10. Zákonitosti komunikace ve skupině. Komunikace a sebevědomí, self-prezentace (self-image), mediace
  • 11. Empatické a agonistické přístupy. Teorie Carla Rogerse, systémové přístupy, motivace.Teorie komunikačních her, komunikace podle transakční analýzy.
  • 12. Sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách, byrokratické instituce.
  • 13. Styly vedení, mobbing. Komunikační stigmatizace, „labeling“ a kategorizování lidí.Asertivita.
Literatura
    povinná literatura
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
    doporučená literatura
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog,1992. ISBN 8085-1945-2X.
  • KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
  • SPERANDIO,S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-360-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 807-178-9984.
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace.Praha : Computer Press,2003. ISBN 80-7226-429-X.
  • MEDLÍKOVÁ, O.Přesvědčivá prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2278-8.
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 60 %
seminární práce 40 %
Podmínky testu
Napsat 1 závěrečný test v~zápočtovém týdnu podle zadání nejméně na 70%. Test by měl obsahovat alespoň 15 otázek, sestavených na základě probrané látky.
Informace učitele
Docházka - vzhledem k povaze předmětu nutno splnit v prezenční formě alespoň na 75 %. Bez splnění této podmínky nebude student připuštěn k závěrečnému testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015.