SOK Sociální komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jan Piskač (cvičící)
Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh
Ne 20. 3. 8:15–9:45 B4, 9:55–11:25 B4, So 30. 4. 15:30–17:00 A4, Ne 1. 5. 12:10–13:40 A4, 13:50–15:20 A4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Osvojení si teoretických poznatků o lidském komunikování (typologické modely, transakčně analytický model aj.) a učit se aplikovat je v modelových situacích. Osvojení vědecké (odborné) analýzy sociální komunikace s ohledem na kontext. Nácvik komunikačních dovedností je určen pro standardní i nestandardní situace.
Osnova
  • Blok teoretický:
  • 1. Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie a filolosofie.Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace
  • 2. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace
  • 3. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku.Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), zrcadlení, přesvědčivosti, patosu
  • 4. Sociální kontakt, interakce, tvorba sociální struktury
  • 5. Hodnotící, výběrový, disciplinární a poradenský rozhovor. Dysfunkční komunikace a poruchy komunikace.
  • 6. Výzkumy neverbální komunikace
  • 7. Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie.
  • 8.Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním(chronemika),paralingvistika
  • 9. Slovní komunikace, dialog, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace,asertivita
  • 10. Zákonitosti komunikace ve skupině. Komunikace a sebevědomí, self-prezentace (self-image), mediace
  • 11. Empatické a agonistické přístupy. Teorie Carla Rogerse, systémové přístupy, motivace
  • 12. Teorie komunikačních her, komunikace podle transakční analýzy. Styly vedení, mobbing.
  • 13. Sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách, byrokratické instituce
  • 14. Komunikační stigmatizace, „labeling“ a kategorizování lidí
Literatura
    povinná literatura
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
    doporučená literatura
  • SPERANDIO,S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-360-4.
  • MEDLÍKOVÁ, O.Přesvědčivá prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2278-8.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 807-178-9984.
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog,1992. ISBN 8085-1945-2X.
  • KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9.
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace.Praha : Computer Press,2003. ISBN 80-7226-429-X.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 60 %
seminární práce 40 %
Podmínky testu
Napsat 1 závěrečný test v~zápočtovém týdnu podle zadání nejméně na 70%. Test by měl obsahovat alespoň 15 otázek, sestavených na základě probrané látky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015.