MAV Marketing Research

Institute of Technology and Business in České Budějovice
winter 2011
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. RNDr. Jaroslav Stuchlý, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Jaroslav Stuchlý, CSc.
Department of Human Resource Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
MAV/P01: each odd Thursday 9:55–11:25 B2, J. Stuchlý
MAV/S01: each odd Thursday 8:15–9:45 D216, J. Stuchlý
MAV/S02: each even Thursday 8:15–9:45 D216, J. Stuchlý
MAV/S03: each even Thursday 9:55–11:25 D316, J. Stuchlý
Prerequisites
FORMA ( P )
Ukončení (nebo alespoň souběžné zapsání) předmětu Statistika (STA)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives supported by learning outcomes
The aim of the subject is to report basic pieces of knowledge of marketing research problem, clearing up appropriate proceedings, methods and techniques and especially learning of statistics processing, presentation and final report of marketing research acceptance
Syllabus
  • 1.Úvod, základní pojmy marketingového výzkumu (MV) a metody šetření (marketing a marketingový výzkum, marketingový informační systém, metody výběrových šetření, určování optimální velikosti vzorku)
  • 2.Přípravný proces MV a práce s daty (projekt výzkumu, kvantitativní a kvalitativní výzkum, etický kodex MV, proces MV, přípravná fáze MV, cíl výzkumu, zdroje dat, sekundární data, agenturní výzkum, primární data, metody sběru primárních dat, metody dotazování, dotazník, třídění otázek používaných v dotazníku, struktura a formální úprava dotazníku, škály)
  • 3.Realizace výzkumu a základní analýza dat v MV (fáze realizace výzkumu, sběr dat, kontrola a zpracování dat, použití výpočetních a grafických metod popisné statistiky, statistické výpočty v Excelu, typy proměnných a výpočet jejich číselných charakteristik, metody statistická indukce, bodové a intervalové odhady)
  • 4.Testování hypotéz a analýzy závislostí proměnných v MV (jednovýběrové dvouvýběrové a vícevýběrové testy, závislost dvou kvalitativních proměnných, závislost numerické proměnné na kvalitativní, závislost dvou numerických proměnných, regresní přímka, korelační analýza - nácvik těchto analýz v seminární práci)
  • 5.Vícerozměrné závislosti, organizace MV a zpracování závěrečné zprávy (vícerozměrné závislosti, organizace MV, zpracování závěrečné zprávy MV - zpracování seminární práce)
  • 6.Použití vícerozměrných metod a prezentace MV (možnosti využití vícerozměrných statistických metod, metody, v kterých lze odlišit směr závislosti, conjointní analýza, metody, v kterých nelze rozlišit směr závislosti, ústní a písemná prezentace závěrečné zprávy MV formou prezentace seminární práce)
Literature
    required literature
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha : Grada Publishing a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X.
  • STUCHLÝ, J. Marketingový výzkum. Studujní opora pro KS. VŠTE České Budějovice 2011 (v elektronické podobě)
  • Ezrová H.: Vybrané problémy z marketingového výzkumu, podpůrný učební text (v elektronické formě) k předmětu Marketingový výzkum
    recommended literature
  • ŘEZANKOVÁ, H.-.LÖSTER, T. Úvod do statistiky. VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomi-ca, ISBN 978-80-245-1514-4
  • PECÁKOVÁ, I. Statistické aspekty terénních průzkumů I. Skripta VŠE Praha 1995, ISBN 80-7079-737-1
  • PECÁKOVÁ, I. Statistika v terénních průzkumech. Praha : Prefossional Publishing, 2008. ISBN 978-80-
  • PŘIBOVÁ, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. Grada Publishing 1996, ISBN 80-7169-249-9
  • HINDLS, R. a kol. Statistika pro ekonomy. Professional Publishing 2007, ISBN 978-80-86946-43-6
Forms of Teaching
Lecture
Exercise
Consultation
Teaching Methods
Frontal Teaching
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Presentations in Power Point with the use of hypertextual references
Seminars in computer classroom with the use of Excel and the R system, final test on PC
Presentation in a computer classroom
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for the Mid-term Test33
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial634
Preparation for the Final Test33
preparation and presentation of the essay22
collection of data for questionnaires and its transcription to Excel5 
Processing the data to the seminar work7 
Attendance on Lectures13 
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion1310
Total:5252
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – mid-term 15 %
Test – final 15 %
Presentation 5 %
Seminary Work 65 %
Exam conditions
The exam consists of the presentation of a seminar work. The evaluation will include two tests (mid-term and final). Mid-term test is theoretical and final test is practical (based on processing of a research report). Exam evaluation: A ....... 95-100 % of points B ....... 85-94 % of points C ....... 75-84 % of points D ....... 65-74 % of points E ....... 55-64 % of points Fx ....... 35-54 % of points F ....... less than 35 % of points (tests with less than 50%, students may improve their results during the exam period)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Winter 2008, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, summer 2011, summer 2012, winter 2012, summer 2013, winter 2013, summer 2014, winter 2014, summer 2015, winter 2015.
  • Enrolment Statistics (winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/winter2011/MAV