VŠTE:SOK Sociální komunikace - Informace o předmětu
SOK Sociální komunikace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2010
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jan Piskač (cvičící)
Mgr. Michaela Votavová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOK/01: Čt 8:30–10:00 D415, J. Piskač
SOK/02: Čt 10:10–11:40 D415, J. Piskač
SOK/03: Čt 18:20–19:40 A4, J. Piskač
SOK/04: St 8:30–10:00 D416, M. Votavová
SOK/05: St 10:10–11:40 D415, M. Votavová
SOK/06: St 12:00–13:30 D415, M. Votavová
SOK/07: St 15:10–16:40 B3, M. Votavová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podniku (program VŠTE, EM)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Osvojení si teoretických poznatků o lidském komunikování (typologické modely, transakčně analytický model aj.) a učit se aplikovat je v modelových situacích. Osvojení vědecké (odborné) analýzy sociální komunikace s ohledem na kontext. Nácvik komunikačních dovedností je určen pro standardní i nestandardní situace.
- Osnova
- Blok teoretický:
- 1. Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie a filolosofie.Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace
- 2. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace
- 3. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku.Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), zrcadlení, přesvědčivosti, patosu
- 4. Sociální kontakt, interakce, tvorba sociální struktury
- 5. Hodnotící, výběrový, disciplinární a poradenský rozhovor. Dysfunkční komunikace a poruchy komunikace.
- 6. Výzkumy neverbální komunikace
- 7. Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie.
- 8.Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním(chronemika),paralingvistika
- 9. Slovní komunikace, dialog, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace,asertivita
- 10. Zákonitosti komunikace ve skupině. Komunikace a sebevědomí, self-prezentace (self-image), mediace
- 11. Empatické a agonistické přístupy. Teorie Carla Rogerse, systémové přístupy, motivace
- 12. Teorie komunikačních her, komunikace podle transakční analýzy. Styly vedení, mobbing.
- 13. Sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách, byrokratické instituce
- 14. Komunikační stigmatizace, „labeling“ a kategorizování lidí
- Literatura
- povinná literatura
- HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
- MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
- ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
- doporučená literatura
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog,1992. ISBN 8085-1945-2X.
- KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
- SPERANDIO,S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-360-4.
- TEGZE, O. Neverbální komunikace.Praha : Computer Press,2003. ISBN 80-7226-429-X.
- MEDLÍKOVÁ, O.Přesvědčivá prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2278-8.
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9.
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 807-178-9984.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 8 24 Příprava na závěrečný test 24 24 příprava na seminární práci 20 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 10 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 60 %
seminární práce 40 % - Podmínky testu
- Napsat 1 závěrečný test v~zápočtovém týdnu podle zadání nejméně na 70%. Test by měl obsahovat alespoň 15 otázek, sestavených na základě probrané látky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (zima 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2010/SOK