SOK Sociální komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2009
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bronislava Šimsová (cvičící)
Garance
Mgr. Bronislava Šimsová
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOK/01: Po 8:00–9:30 B2, B. Šimsová
SOK/02: Po 11:25–12:55 B2, B. Šimsová
SOK/03: Po 13:15–14:45 B2, B. Šimsová
SOK/04: St 13:15–14:45 B3, B. Šimsová
SOK/05: St 14:50–16:20 B3, B. Šimsová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Osvojení si teoretických poznatků o lidském komunikování (typologické modely, transakčně analytický model aj.) a učit se aplikovat je v modelových situacích. Osvojení vědecké (odborné) analýzy sociální komunikace s ohledem na kontext. Nácvik komunikačních dovedností je určen pro standardní i nestandardní situace.
Osnova
Blok teoretický 1. Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie filosofie.Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace.Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace. 2. Sociální kontakt, interakce, tvorba sociální struktury. 3. Výzkumy neverbální komunikace. 4. Mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie. 5. Proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním (chronemika), paralingvistika. 6. Slovní komunikace, dialog, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. Asertivita. 7. Zákonitosti komunikace ve skupině. Komunikace a sebevědomí, self-prezentace (self-image). Mediace. 8. Empatické a agonistické přístupy. Teorie Carla Rogerse, systémové přístupy. Motivace. 9. Teorie komunikačních her, komunikace podle transakční analýzy. Styly vedení. Mobbing. 10. Sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách, byrokratické instituce. Blok praktický (resp. workshop) 1. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku 2. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), zrcadlení, přesvědčivosti, patosu. 3. Hodnotící, výběrový, disciplinární a poradenský rozhovor. 4. Dysfunkční komunikace a poruchy komunikace. Diskuse o komunikační stigmatizaci, „labelingu“ a kategorizování lidí Předpoklady pro studium aplikovaných navazu
Literatura
  • BAKER, A. Umíte přesvědčit? Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1600-5.
  • GOFFMAN, E. Stigma. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
  • MEDLÍKOVÁ, O. Přesvědčivá prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2278-8.
  • SPERANDIO,S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha : Portál, 2008.
  • HEWSTONE, M. STROEBE, W.Sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. 769 s. ISBN 80-7367-092-5
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 2008.978-80-7367-283-6.
  • HENNIG, G. PELZ, G. Transakční analýza. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1363-2.
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9.
  • ČERNÝ, V. Řeč těla. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1658-6.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: SPN, 1988. Členská knižnice
  • MIKULÁŠTIK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada: 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál: 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • SAK, P. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-7367-230-8.
  • WATZLAWICK, P. a kol. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.
  • ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha : Grada, 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2.
  • KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-
  • McQUAIL, D.Úvod do teorie masové komunikace.Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál824
Příprava na závěrečný test2424
příprava na seminární práci2020
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 60 %
seminární práce 40 %
Podmínky testu
Napsat 1 závěrečný test v~zápočtovém týdnu podle zadání nejméně na 70%. Test by měl obsahovat alespoň 15 otázek, sestavených na základě probrané látky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015.