STRAKOVÁ, Jarmila, Petra PÁRTLOVÁ, Ján DOBROVIČ a Jan VÁCHAL. Situational analysis and its role in the process of strategic business management. Polish Journal of Management Studies. Częstochowa, Poland: Faculty of Management, Czestochowa University of Technology, roč. 18, č. 1, s. 353 - 364. ISSN 2081-7452. doi:10.17512/pjms.2018.18.1.26. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Situational analysis and its role in the process of strategic business management.
Název česky Situační analýza a její role v procesu strategického řízení podniku
Autoři STRAKOVÁ, Jarmila (203 Česká republika, garant, domácí), Petra PÁRTLOVÁ (203 Česká republika, domácí), Ján DOBROVIČ (703 Slovensko, domácí) a Jan VÁCHAL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Polish Journal of Management Studies, Częstochowa, Poland, Faculty of Management, Czestochowa University of Technology, 2018, 2081-7452.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/18:00001533
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doi http://dx.doi.org/10.17512/pjms.2018.18.1.26
UT WoS 000457447600026
Klíčová slova česky situační analýza; hodnotový potenciál; manažerské metody
Klíčová slova anglicky situational analysis; value potential; methods of management
Štítky RIV19, STM, WOS
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 22. 4. 2020 14:36.
Anotace
The paper focuses on the purpose and the role of methods of situation analysis, including managerial methods used as strategic tools in the management of enterprises for the formulation and development of corporate strategies. The research started in 2016 on a test group of 456 enterprises from the Czech Republic which included all size categories. Mathematical and statistical methods were used (methods of dimension reduction and generalized linear model) to analyze and to evaluate the importance of a strategic situation analysis, including managerial methods, in the process of generation of a corporate strategy in comparison with a corporate value potential, and to identify impact on their competitiveness and sustainability in the current market environment. The decisive activities for manufacturing and industrial enterprises include scientific and technical development and input logistics; in the services sector, the decisive activities are marketing, management of material and after-sale servicing. Profitability and competitiveness in the primary sector are most significantly influenced by output logistics and services. The value chain has been proved to strongly influence economic results and profitability but a generally presented opinion has not been confirmed about the importance, necessity and universal character of internal and external strategic analyses for formulation and development of a corporate strategy.
Anotace česky
Příspěvek je zaměřen na úlohu a roli metod situační analýzy včetně manažerských metod využívaných jako strategických nástrojů řízení podniku pro formulaci a projekci podnikové strategie. Na testovacím souboru podniků v rámci České republiky je s využitím matematicko-statistických metod (metody dimenzionální redukce a generalizovaného lineárního modelu) analyzována a vyhodnocena významnost strategické situační analýzy včetně manažerských metod v komparaci s hodnotovým podnikovým potenciálem a indikován vliv na jejich konkurenceschopnost a udržitelnost v současném tržním prostředí.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 15:42