SLÁDKOVÁ, Věra a Andrej ARTEMOV. INTERPRETACE KALAMBÚRU V REKLAMNÍM DISKURSU. Auspicia. České Budějovice: VŠERS, roč. 15, č. 1, s. 32-53. ISSN 1214-4967. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název INTERPRETACE KALAMBÚRU V REKLAMNÍM DISKURSU
Název anglicky Interpretation of Pun in Advertising Discourse
Autoři SLÁDKOVÁ, Věra a Andrej ARTEMOV.
Vydání Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2018, 1214-4967.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky kalambúr; lexikální priming; relexikalizace; rekonstrukce; lexikální kaskáda; homonymie
Klíčová slova anglicky pun; lexical priming; relexicalisation; reworking; lexical cascading; homonymy
Štítky ERIH, S_CED_1
Změnil Změnila: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Změněno: 2. 7. 2018 11:28.
Anotace
Tato studie popisuje procesy, na nichž je založena interpretace kalambúru v českém reklamním diskursu a porovnává případy kalambúru zaznamenané Čmejrkovou (2000) s těmi relativně nedávnými. Bylo zjištěno, že starší kalambúry byly v převážné většině založené na procesu rekonstrukce, nebo spoléhaly na relelxikalizaci založenou na jednom homonymním slově či idiomu. Současná popularita kalambúru se přičítá tendenci využívat několik psycholingvistických jevů a vzájemně je kombinovat, třebaže cílem je vznik jen jednoho kalambúru. Relexikalizace, jako převládající proces v současných kalambúrech, je silně podporována lexikální kaskádou, novým fenoménem, který je schopen vstupovat do paradigmatických a syntagmatických vztahů uvnitř reklamního sloganu, a může působit společně s procesem rekonstrukce, aby došlo k umocnění požadovaného efektu.
Anotace anglicky
The paper deals with the key processes behind the interpretation of punning wordplay in Czech advertising discourse and compares the instances of advertising pun recorded by Čmejrková (2000) to more recent ones to discover that the former puns employed predominantly the process of reworking, or relied heavily on relexicalisation based on one homonymous word or an idiom. The recent popularity of pun has been considerably influenced by the shift towards exploitation of several psycholinguistic features and their mutual combinations in order to obtain a single pun. Relexicalisation, as a prevalent process in more recent puns, is aided largely by lexical cascading, a novel phenomenon able to enter paradigmatic and syntagmatic relationships within the advertising slogan. It can be used jointly also with the process of reworking to enhance the desired effect.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 18:36