CAHA, Zdeněk. PREVALENCE OF A CODE OF ETHICS IN THE CZECH REPUBLIC IN RELATION TO COMPANY SIZE AND MARKET ACTIVITY. Acta Oeconomica Universitatis Selye. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2017, 6. ročník, 1. číslo, p. 9-20. ISSN 1338-6581.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PREVALENCE OF A CODE OF ETHICS IN THE CZECH REPUBLIC IN RELATION TO COMPANY SIZE AND MARKET ACTIVITY
Name in Czech Rozšíření etického kodexu v České republice ve vztahu velikosti podniku a aktivity trhu
Authors CAHA, Zdeněk.
Edition Acta Oeconomica Universitatis Selye, Komárno, Univerzita J. Selyeho, 2017, 1338-6581.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) etický management; etický kodex; rozšíření; tržní aktivity
Keywords in English ethical management; code of ethics; prevalence; market activity
Tags ERIH, KEM2, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 17/4/2018 15:00.
Abstract
A code of ethics is one of the main ethical organizational management tools. Therefore the main objective of this article was to determine, on the basis of the results of the questionnaire survey in 607 Czech companies, whether the presence of a code of ethics in a company depends on the size of a company and its market activities in terms of the area in which it operates. The results of the survey have shown that there is a statistically significant increase in the prevalence of a code of ethics with company size but the increase in the prevalence of a code of ethics is uneven. The next finding was that there is a statistically significant increase in the prevalence of a code of ethics in relation to the increasing market activities of a company (among national, multinational and regional companies). It may therefore be concluded that the increase in the prevalence of a code of ethics according to market activities is demonstrable but not substantial.
Abstract (in Czech)
Etický kodex je jedním z hlavních nástrojů etického organizačního řízení. Hlavním cílem tohoto článku bylo zjistit, na základě výsledků dotazníkového šetření v 607 českých společnostech, zda přítomnost etického kodexu v podniku závisí na velikosti podniků a jejich tržních aktivitách ve kterých působí. Výsledky průzkumu ukázaly, že existuje statisticky významný nárůst rozšíření etického kodexu na základě velikosti podniku, ale zvýšení etického kodexu je nerovnoměrné. Dalším zjištěním bylo statisticky významné rozšíření etického kodexu ve vztahu k rostoucím tržním aktivitám společnostem (mezi národními, nadnárodními a regionálními společnostem). Dá se proto dospět k závěru, že zvýšení etického kodexu podle tržních aktivit je prokazatelné, ale není podstatné.
PrintDisplayed: 25/4/2024 12:26