2012
Idea reformy vzdělávání na neuniverzitních vysokých školách v ČR
VOCHOZKA, MarekZákladní údaje
Originální název
Idea reformy vzdělávání na neuniverzitních vysokých školách v ČR
Název anglicky
The idea of non-university education in the Czech Republic
Autoři
Vydání
1. vyd. České Budějovice, Almanach příspěvků konference Moc moudrosti a moudrost moci, konané 15. 11. 2012 v Českých Budějovicích. od s. 64-72, 9 s. 2012
Nakladatel
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-80-7468-055-7
Klíčová slova česky
profesně orientovaná vysoká škola; neuniverzitní vysoká škola; studijní program; aplikační praxe
Klíčová slova anglicky
vocationally oriented university; non-university higher education sector; degree program; application in practice
Změněno: 5. 4. 2013 10:19, Mgr. Václav Karas
V originále
Příspěvek se zabývá myšlenkou vzniku sektoru neuniverzitních vysokých škol, jeho legislativního uchopení a především definicí programů v sektoru neuniverzitních vysokých škol. Současná legislativa dělí vysoké školy na univerzitní a neuniverzitní. Jedná se svým způsobem o tradiční rozdělení nejen vysokoškolských institucí, ale i o jakousi přirozenou dělbu práce mezi nimi. Univerzitní vysoké školy vzdělávají a vychovávají odborníky s širším rozhledem a uplatnitelností. Ve chvíli, kdy opouštějí univerzitu, jsou teprve připraveni pro adaptační proces v konkrétním podniku a hodnoty tak začínají tvořit až po jeho ukončení. Absolvent neuniverzitní vysoké školy je v rámci svého studia úžeji profilován. Jeho dovednosti a znalosti odpovídají požadavkům na konkrétní položku v katalogu prací. Má možnost si profesi vyzkoušet již v průběhu studia v podobě praxe. Do zaměstnání již přichází připraven. Jedná se tak o základní ideový rozdíl v pojetí vzdělání, kdy oba druhy institucí cílí na různé skupiny uchazečů o studium a plní různé poslání i vůči aplikační praxi.
Anglicky
This paper deals with the idea of non-university higher education sector, its legislative grip and definition programs especially in the sector of non-university colleges. Current legislation divides high schools to university and non-university. It is a way of not only the traditional division of higher education institutions, but also a kind of natural division of labor between them. Universities educated and educate professionals with a broad overview and applicability. At the moment of leaving the university, they are only prepared for the adaptation process in a specific company. They start creating values after the end of the adaptation process. Non-university graduate is during his studies more closely profiled. His skills and knowledge meet the requirements of specific items in the catalog of works. He has an opportunity to try his profession during the course of study in the form of practice. He starts prepared his working career. That is a fundamental difference in the conception of ideology of education, both types of institutions are targeted at different groups of applicants and perform different missions.