VOCHOZKA, Marek. Idea reformy vzdělávání na neuniverzitních vysokých školách v ČR (The idea of non-university education in the Czech Republic). Online. In Almanach příspěvků konference Moc moudrosti a moudrost moci, konané 15. 11. 2012 v Českých Budějovicích. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012. p. 64-72. ISBN 978-80-7468-055-7. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Idea reformy vzdělávání na neuniverzitních vysokých školách v ČR
Name (in English) The idea of non-university education in the Czech Republic
Authors VOCHOZKA, Marek
Edition 1. vyd. České Budějovice, Almanach příspěvků konference Moc moudrosti a moudrost moci, konané 15. 11. 2012 v Českých Budějovicích. p. 64-72, 9 pp. 2012.
Publisher Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-7468-055-7
Keywords (in Czech) profesně orientovaná vysoká škola; neuniverzitní vysoká škola; studijní program; aplikační praxe
Keywords in English vocationally oriented university; non-university higher education sector; degree program; application in practice
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 5/4/2013 10:19.
Abstract
Příspěvek se zabývá myšlenkou vzniku sektoru neuniverzitních vysokých škol, jeho legislativního uchopení a především definicí programů v sektoru neuniverzitních vysokých škol. Současná legislativa dělí vysoké školy na univerzitní a neuniverzitní. Jedná se svým způsobem o tradiční rozdělení nejen vysokoškolských institucí, ale i o jakousi přirozenou dělbu práce mezi nimi. Univerzitní vysoké školy vzdělávají a vychovávají odborníky s širším rozhledem a uplatnitelností. Ve chvíli, kdy opouštějí univerzitu, jsou teprve připraveni pro adaptační proces v konkrétním podniku a hodnoty tak začínají tvořit až po jeho ukončení. Absolvent neuniverzitní vysoké školy je v rámci svého studia úžeji profilován. Jeho dovednosti a znalosti odpovídají požadavkům na konkrétní položku v katalogu prací. Má možnost si profesi vyzkoušet již v průběhu studia v podobě praxe. Do zaměstnání již přichází připraven. Jedná se tak o základní ideový rozdíl v pojetí vzdělání, kdy oba druhy institucí cílí na různé skupiny uchazečů o studium a plní různé poslání i vůči aplikační praxi.
Abstract (in English)
This paper deals with the idea of non-university higher education sector, its legislative grip and definition programs especially in the sector of non-university colleges. Current legislation divides high schools to university and non-university. It is a way of not only the traditional division of higher education institutions, but also a kind of natural division of labor between them. Universities educated and educate professionals with a broad overview and applicability. At the moment of leaving the university, they are only prepared for the adaptation process in a specific company. They start creating values after the end of the adaptation process. Non-university graduate is during his studies more closely profiled. His skills and knowledge meet the requirements of specific items in the catalog of works. He has an opportunity to try his profession during the course of study in the form of practice. He starts prepared his working career. That is a fundamental difference in the conception of ideology of education, both types of institutions are targeted at different groups of applicants and perform different missions.
PrintDisplayed: 23/4/2024 15:58