VŠTE:B_STM Podniková strategie - Informace o předmětu
B_STM Podniková strategie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_STM/F01: Po 9:40–11:10 I317A, J. Straková
B_STM/K02: Ne 12. 10. 9:40–11:10 B5, So 25. 10. 8:00–12:30 B5, So 15. 11. 8:00–12:30 B5, So 13. 12. 13:05–14:35 B5, M. Talíř
B_STM/S01: každé liché úterý 11:25–12:55 D415 a každé sudé úterý 11:25–12:55 I316, E. Chytilová - Předpoklady
- OBOR(RLZp) || OBOR(RLZk) || OBOR(BPEk) || OBOR(BPEp)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty s významem, úlohou a rolí podnikové strategie v současném podnikovém prostředí. Student získá potřebné teoretické znalosti z oblasti strategického řízení a rozhodování s akcentem na generování podnikové strategie a současně aktuální poznatky z katedrového výzkumu a z odborných přednášek vrcholových manažerů z podnikové praxe.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí významu a potřebě strategického řízení,
2. zná zásady a principy tvorby podnikové strategie a její dekompozice na strategie dílčí,
3. rozumí vymezení podnikového prostředí ve všech jeho základních složkách,
4. rozumí konkurenčním silám působících na národní a odvětvové úrovni,
5. zná podstatu a využití alternativních nástrojů strategického řízení. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Význam, přínos strategického řízení.
- 2. Strategické myšlení, manažer – stratég.
- 3. Strategické řízení jako proces.
- 4. Základní rozdíly mezi taktickým, strategickým a operativním řízením.
- 5. Strategie, hierarchie strategie.
- 6. Kořeny strategie.
- 7. Klasifikace strategií.
- 8. Strategická situační analýza.
- 9. Podnikatelská pozice, produktové portfolio.
- 10. Formulace strategie.
- 11. Volba a výběr strategie.
- 12. Implementační fáze strategie.
- 13. Alternativní nástroje strategického řízení.
- Semináře:
- 1. SWOT analýza.
- 2. Porterův model pěti sil, analýza odvětví.
- 3. Vymezení vize, mise a strategických cílů podniku.
- 4. Analýza konkurentů.
- 5. Analýza konkurenčních skupin (strategická mapa konkurenčních skupin).
- 6. Analýza atraktivity odvětví.
- 7. Analýza klíčových kompetencí.
- 8. Matice BCG.
- 9. Model GE.
- 10. Způsoby získání konkurenční výhody (podle M. Portera).
- 11. Strategické hodiny.
- 12. STEP analýza.
- 13. Analýza vnitřních podnikových zdrojů.
- Literatura
- povinná literatura
- CLEGG, S. et al., 2011. Strategy. Theory and Practice. London: SAGE Publicationst Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0.
- STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL a P. PÁRTLOVÁ, 2017. Strategický management. 4. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-106-6.
- M. KEŘKOVSKÝ a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453-8.
- ZUZÁK, R., 2011. Strategické řízení podniku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4008-9.
- doporučená literatura
- MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-251-2.
- KIM, W. CH. a R. MAURBORGNE, 2012. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-128-7.
- MELLAHI, K. a J.G. FRYNAS, 2011. Global strategic management. 2. vyd. New York New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-954393-9.
- STRAKOVÁ, J., 2019. Podnikové prostředí. Základ pro strategické řízení a rozhodování. Plzeň: Aleš Čeněk, 220 s. ISBN 978-80-7380-755-9.
- Organizační formy výuky
- přednáška
cvičení
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Průběžný test 1 1 Příprava na průběžný test 21 21 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 5 10 Příprava prezentace 2 2 Samostudium 31 Závěrečný test 49 49 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 20 %
test - závěrečný 70 %
prezentace studenty vybraných metod pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí 10 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat max. 30 bodů tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat max. 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na přednáškách a cvičeních povinná 70% účast.
Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@vste.cz. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2025/B_STM