B_STM Podniková strategie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2026
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem, úlohou a rolí podnikové strategie v současném podnikovém prostředí. Student získá potřebné teoretické znalosti z oblasti strategického řízení a rozhodování s akcentem na generování podnikové strategie a současně aktuální poznatky z katedrového výzkumu a z odborných přednášek vrcholových manažerů z podnikové praxe.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí významu a potřebě strategického řízení,
2. zná zásady a principy tvorby podnikové strategie a její dekompozice na strategie dílčí,
3. rozumí vymezení podnikového prostředí ve všech jeho základních složkách,
4. rozumí konkurenčním silám působících na národní a odvětvové úrovni,
5. zná podstatu a využití alternativních nástrojů strategického řízení.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Význam, přínos strategického řízení.
  • 2. Strategické myšlení, manažer – stratég.
  • 3. Strategické řízení jako proces.
  • 4. Základní rozdíly mezi taktickým, strategickým a operativním řízením.
  • 5. Strategie, hierarchie strategie.
  • 6. Kořeny strategie.
  • 7. Klasifikace strategií.
  • 8. Strategická situační analýza.
  • 9. Podnikatelská pozice, produktové portfolio.
  • 10. Formulace strategie.
  • 11. Volba a výběr strategie.
  • 12. Implementační fáze strategie.
  • 13. Alternativní nástroje strategického řízení.
  • Semináře:
  • 1. SWOT analýza.
  • 2. Porterův model pěti sil, analýza odvětví.
  • 3. Vymezení vize, mise a strategických cílů podniku.
  • 4. Analýza konkurentů.
  • 5. Analýza konkurenčních skupin (strategická mapa konkurenčních skupin).
  • 6. Analýza atraktivity odvětví.
  • 7. Analýza klíčových kompetencí.
  • 8. Matice BCG.
  • 9. Model GE.
  • 10. Způsoby získání konkurenční výhody (podle M. Portera).
  • 11. Strategické hodiny.
  • 12. STEP analýza.
  • 13. Analýza vnitřních podnikových zdrojů.
Literatura
    povinná literatura
  • STRAKOVÁ, Jarmila a VÁCHAL, Jan a PÁRTLOVÁ, Petra. Strategický management : studijní skripta. 4. upravené vydání. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2017. 1 CD-ROM (128 stran). ISBN 978-80-7468-106-6.
  • FOTR, Jiří et al. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. 414 stran : Expert. ISBN 978-80-271-2499-2.
    doporučená literatura
  • MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261- 251-2.
  • HANZELKOVÁ, Alena a KEŘKOVSKÝ, Miloslav a VYKYPĚL, Oldřich. Strategické řízení : teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. V Praze: C.H. Beck, 2017. xxii, 232 stran : C.H. Beck pro praxi. ISBN 978-80-7400-637-1
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
cvičení
odborná praxe
tutoriál
konzultace
bloková výuka - seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
projektová výuka
brainstorming
partnerská výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžný test11
Příprava na průběžný test2121
Příprava na přednášky20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál510
Příprava na závěrečný test2032
Příprava prezentace22
Samostudium531
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:126113
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná
test - průběžný 20 %
test - závěrečný 70 %
prezentace
esej
seminární práce
aplikace teoretických znalostí
analýza dat
konzultace
prezentace studenty vybraných metod pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí 10 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na cvičeních povinná 70% účast.
Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.


Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2026/B_STM