VŠTE:Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I. - Informace o předmětu
Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (cvičící)
- Garance
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_PPS1_an/D01: So 16. 11. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, So 23. 11. 16:30–18:00 E4, 18:10–19:40 E4, B. Borovková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je zaměření se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s pedagogickou psychologií;
- umí charakterizovat učení a jeho typy, včetně pochopení individuálních rozdílů a zákonitostí;
- zvládá řešení školních konfliktů;
- orientuje se v tématu motivace ve vztahu k vzdělávacímu procesu;
- umí pracovat se svým duševním zdravím. - Osnova
- 1. Vymezení pedagogické psychologie.
- 2. Učení a zrání – vymezení, druhy učení.
- 3. Individuální rozdíly v učení, styly výuky, vyučovací metody.
- 4. Determinace lidského chování v rodině, společnosti.
- 5. Psychologické zákonitosti učení, schopnosti a jejich rozvíjení, osvojování, návyků, zvyků a dovedností. Psychologické základy didaktických zásad.
- 6. Psychologické systémy. Psychologie osobnosti učitele a žáka.
- 7. Kognitivní psychologie, styly učení.
- 8. Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání.
- 9. Motivace a její význam v pedagogickém procesu.
- 10. Duševní zdraví. Význam a úkoly duševní hygieny. Režim práce, odpočinku, únava. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
- Literatura
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0470-3.
- STERNBERG, R. J., 2002. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5.
- VYBÍRAL, Z., 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-291-2.
- MAREŠ, J., 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
- JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK. 2018. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ, 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
- FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
- MAREŠ, J., 2000. Styly žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
- ŘÍČAN, P., 2007. Psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3133-9.
- HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10 Příprava na závěrečný test 10 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10 Celkem: 0 30 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
- Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/Z_PPS1_an