Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PPS1_an/D01a: Ne 9. 10. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, Ne 6. 11. 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, B. Borovková
Z_PPS1_an/D01b: Ne 9. 10. 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, 16:30–18:00 E5, Ne 4. 12. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, B. Borovková
Z_PPS1_an/D01c: Ne 6. 11. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, Ne 4. 12. 11:25–12:55 E5, 13:05–14:35 E5, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zaměření se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s pedagogickou psychologií;
- umí charakterizovat učení a jeho typy, včetně pochopení individuálních rozdílů a zákonitostí;
- zvládá řešení školních konfliktů;
- orientuje se v tématu motivace ve vztahu k vzdělávacímu procesu;
- umí pracovat se svým duševním zdravím.
Osnova
  • 1. Vymezení pedagogické psychologie.
  • 2. Učení a zrání – vymezení, druhy učení.
  • 3. Individuální rozdíly v učení, styly výuky, vyučovací metody.
  • 4. Determinace lidského chování v rodině, společnosti.
  • 5. Psychologické zákonitosti učení, schopnosti a jejich rozvíjení, osvojování, návyků, zvyků a dovedností. Psychologické základy didaktických zásad.
  • 6. Psychologické systémy. Psychologie osobnosti učitele a žáka.
  • 7. Kognitivní psychologie, styly učení.
  • 8. Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání.
  • 9. Motivace a její význam v pedagogickém procesu.
  • 10. Duševní zdraví. Význam a úkoly duševní hygieny. Režim práce, odpočinku, únava. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
Literatura
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0470-3.
  • STERNBERG, R. J., 2002. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5.
  • VYBÍRAL, Z., 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-291-2.
  • MAREŠ, J., 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK. 2018. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • HARTL, P. a H. HARTLOVÁ, 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
  • FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
  • MAREŠ, J., 2000. Styly žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
  • ŘÍČAN, P., 2007. Psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10
Příprava na závěrečný test 10
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:030
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/Z_PPS1_an