Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PPS1_an/D01a: Ne 14. 5. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, So 27. 5. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, B. Borovková, CZV DPS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zaměření se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s pedagogickou psychologií;
- umí charakterizovat učení a jeho typy, včetně pochopení individuálních rozdílů a zákonitostí;
- zvládá řešení školních konfliktů;
- orientuje se v tématu motivace ve vztahu k vzdělávacímu procesu;
- umí pracovat se svým duševním zdravím.
Osnova
  • 1. Vymezení pedagogické psychologie.
  • 2. Učení a zrání – vymezení, druhy učení.
  • 3. Individuální rozdíly v učení, styly výuky, vyučovací metody.
  • 4. Determinace lidského chování v rodině, společnosti.
  • 5. Psychologické zákonitosti učení, schopnosti a jejich rozvíjení, osvojování, návyků, zvyků a dovedností. Psychologické základy didaktických zásad.
  • 6. Psychologické systémy. Psychologie osobnosti učitele a žáka.
  • 7. Kognitivní psychologie, styly učení.
  • 8. Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání.
  • 9. Motivace a její význam v pedagogickém procesu.
  • 10. Duševní zdraví. Význam a úkoly duševní hygieny. Režim práce, odpočinku, únava. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
Literatura
  • HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0470-3.
  • JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK. 2018. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • STERNBERG, R. J., 2002. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5.
  • VYBÍRAL, Z., 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-291-2.
  • HARTL, P. a H. HARTLOVÁ, 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
  • FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
  • ŘÍČAN, P., 2007. Psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • MAREŠ, J., 2000. Styly žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
  • MAREŠ, J., 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.