Z_DOT_an Didaktika odborných předmětů technických

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_DOT_an/D01: Ne 13. 10. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, 13:05–14:35 E5, So 26. 10. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, 13:05–13:50 E5, I. Kmecová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání odborných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti didaktiky odborných předmětů technických, přípravy na výuku a didaktické zpracování určených témat.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - osvojí si realizační, diagnostické, reflektivní pedagogické kompetence; - umí na základě poznání základních didaktických principů vymezovat specifické cíle pro konkrétní témata, vybrat základní a rozšiřující učivo, vytvořit strukturu učiva, vypracovat tematický plán vybraného předmětu; - umí vybrat optimální nemateriální a materiální vyučovací prostředky a posoudit vhodnost výběru vzhledem ke konkrétní situaci; - umí si připravit vzorovou přípravu na vyučovací hodinu; - jsou schopni navrhnout možnosti, jak zvýšit kvalitu výuky.
Osnova
1. Didaktika technických předmětů (charakteristika pojmu, vznik a vývoj didaktiky, předmět zkoumání a vztah didaktiky technických předmětů k ostatním vědním disciplínám). 2. Definice cíl. Obecné a specifické cíle. Význam a postavení cílů ve výuce. Uspořádání výukových cílů, vymezování cílů, vymezování specifických cílů, požadavky. 3. Základní pedagogické dokumenty. 4. Učivo technických předmětů. Didaktická transformace, základní, rozšiřující a kmenové učivo, základní struktura učiva. Didaktická analýza učiva zvoleného tématu. 5. Uspořádání učiva technických předmětů. Modulární uspořádání učiva. Typy kurikula. Standardy. 6. Osobnost učitele technických předmětů. Kvalifikační předpoklady, odborná a pedagogická způsobilost učitele technických předmětů. 7. Plánování a příprava učitelovy práce. Tematický plán vyučovací hodiny. 8. Učební styly. Charakteristika učebních stylů, diagnostika učebních stylů a jejich vliv na zvyšování kvality učení a vyučování. 9. Vyučovací metoda, klasifikace vyučovacích metod, zdůvodnění výběru vyučovacích metod v závislosti na cílech a obsahu učiva. 10. Organizační forma vyučovacího procesu, rozdělení organizačních forem. 11. Současné koncepce vyučovacího procesu: problémové vyučování, projektové vyučování, kooperativní vyučování, teorie etapového vytváření rozumových operací, teorie algoritmů, systém dokonalého osvojení učiva (mastery learning), distanční vzdělávání apod. 12. Didaktické zásady a jejich aplikování ve vyučovacím procesu. 13. Učební pomůcky a didaktická technika ve vyučovacím procesu. 14. Kontrola a hodnocení výkonů žáků (definice, funkce hodnocení, metody a formy kontroly, nedostatky prověřování a hodnocení žáků, didaktické testy). 15. Didaktické zpracování zvoleného tématu vyučovací jednotky vybraného technického předmětu (motivace, vyučovací cíl, základní pojmy, metodický rozbor vybrané témata vyučovací jednotky).
Literatura
  • TUREK, I., 2010. Didaktika. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-322-8.
  • PODLAHOVÁ, L. et al., 2012. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4217-5.
  • PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
  • HRMO, R., K. KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ a K. TINÁKOVÁ, 2008. Pedagogická prax. Teaching practice. Trnava: AlumniPress. ISBN 978-80-8096-068-1.
  • SLAVÍK, M. et al., 2012. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4054-6.
  • BAJTOŠ, J., 2007. Kapitoly zo všeobecnej didaktiky. Košice: EQUILIBRIA, s.r.o. ISBN 978-80-89284-08-5.
  • PETLÁK, E. et al., 2011. Kapitoly zo súčasnej edukácie. Nitra: Vydavateľstvo IRIS, s.r.o. ISBN 978-80-89256-62-4.
  • DRAHOVZAL, J. et al., 1997. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido. ISBN 80-85931-35-4.
  • DRIENSKY, D., 2007. Inžinierska pedagogika. Bratislava: STU. ISBN 978-80-8096-040-7.
  • KALHOUS, Z. a O. OBST, 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
  • HRMO, R., K. KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ a E. TÓBLOVÁ, 2009. Informačné a komunikačné technológie vo výučbe. Trnava: AlumniPress. ISBN 978-80-8096-101-5.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. et al., 2015. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • BAJTOŠ, J., 2013. Didaktika vysokej školy. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-652-6.
  • PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi15 
Celkem:150
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
písemní příprava jedné vyučovací hodiny 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení Zpracování vzorové písemné přípravy jedné vyučovací hodiny pro zvolený odborný předmět – 30 bodů (tj. 30 %) Závěrečné hodnocení závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, léto 2025.