Z_DOT_an Didaktika odborných předmětů technických

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_DOT_an/D01a: So 9. 3. 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, Ne 24. 3. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, 13:05–13:50 E4, So 6. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, I. Kmecová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání odborných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti didaktiky odborných předmětů technických, přípravy na výuku a didaktické zpracování určených témat.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- osvojí si realizační, diagnostické, reflektivní pedagogické kompetence;
- umí na základě poznání základních didaktických principů vymezovat specifické cíle pro konkrétní témata, vybrat základní a rozšiřující učivo, vytvořit strukturu učiva, vypracovat tematický plán vybraného předmětu;
- umí vybrat optimální nemateriální a materiální vyučovací prostředky a posoudit vhodnost výběru vzhledem ke konkrétní situaci;
- umí si připravit vzorovou přípravu na vyučovací hodinu;
- jsou schopni navrhnout možnosti, jak zvýšit kvalitu výuky.
Osnova
  • 1. Didaktika technických předmětů (charakteristika pojmu, vznik a vývoj didaktiky, předmět zkoumání a vztah didaktiky technických předmětů k ostatním vědním disciplínám).
  • 2. Definice cíl. Obecné a specifické cíle. Význam a postavení cílů ve výuce. Uspořádání výukových cílů, vymezování cílů, vymezování specifických cílů, požadavky.
  • 3. Základní pedagogické dokumenty.
  • 4. Učivo technických předmětů. Didaktická transformace, základní, rozšiřující a kmenové učivo, základní struktura učiva. Didaktická analýza učiva zvoleného tématu.
  • 5. Uspořádání učiva technických předmětů. Modulární uspořádání učiva. Typy kurikula. Standardy.
  • 6. Osobnost učitele technických předmětů. Kvalifikační předpoklady, odborná a pedagogická způsobilost učitele technických předmětů.
  • 7. Plánování a příprava učitelovy práce. Tematický plán vyučovací hodiny.
  • 8. Učební styly. Charakteristika učebních stylů, diagnostika učebních stylů a jejich vliv na zvyšování kvality učení a vyučování.
  • 9. Vyučovací metoda, klasifikace vyučovacích metod, zdůvodnění výběru vyučovacích metod v závislosti na cílech a obsahu učiva.
  • 10. Organizační forma vyučovacího procesu, rozdělení organizačních forem.
  • 11. Současné koncepce vyučovacího procesu: problémové vyučování, projektové vyučování, kooperativní vyučování, teorie etapového vytváření rozumových operací, teorie algoritmů, systém dokonalého osvojení učiva (mastery learning), distanční vzdělávání apod.
  • 12. Didaktické zásady a jejich aplikování ve vyučovacím procesu.
  • 13. Učební pomůcky a didaktická technika ve vyučovacím procesu.
  • 14. Kontrola a hodnocení výkonů žáků (definice, funkce hodnocení, metody a formy kontroly, nedostatky prověřování a hodnocení žáků, didaktické testy).
  • 15. Didaktické zpracování zvoleného tématu vyučovací jednotky vybraného technického předmětu (motivace, vyučovací cíl, základní pojmy, metodický rozbor vybrané témata vyučovací jednotky).
Literatura
  • ZORMANOVA, L. 2014. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4590-9.
  • PRŮCHA, J. 2017., Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. et al., 2015. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • ČAPEK, r., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • KALHOUS, Z., 2009. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-571-4.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
písemní příprava jedné vyučovací hodiny 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení Zpracování vzorové písemné přípravy jedné vyučovací hodiny pro zvolený odborný předmět – 30 bodů (tj. 30 %) Závěrečné hodnocení závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024, léto 2025.