VŠTE:Z_DOT_an Didaktika odborných předmětů t - Informace o předmětu
Z_DOT_an Didaktika odborných předmětů technických
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2022
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iveta Kmecová, PhD. (přednášející)
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_DOT_an/D01b: Ne 23. 10. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, Ne 20. 11. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–17:15 E4, So 17. 12. 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, 18:10–19:40 E4, I. Kmecová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je získání odborných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti didaktiky odborných předmětů technických, přípravy na výuku a didaktické zpracování určených témat.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující - osvojí si realizační, diagnostické, reflektivní pedagogické kompetence; - umí na základě poznání základních didaktických principů vymezovat specifické cíle pro konkrétní témata, vybrat základní a rozšiřující učivo, vytvořit strukturu učiva, vypracovat tematický plán vybraného předmětu; - umí vybrat optimální nemateriální a materiální vyučovací prostředky a posoudit vhodnost výběru vzhledem ke konkrétní situaci; - umí si připravit vzorovou přípravu na vyučovací hodinu; - jsou schopni navrhnout možnosti, jak zvýšit kvalitu výuky.
- Osnova
- 1. Didaktika technických předmětů (charakteristika pojmu, vznik a vývoj didaktiky, předmět zkoumání a vztah didaktiky technických předmětů k ostatním vědním disciplínám). 2. Definice cíl. Obecné a specifické cíle. Význam a postavení cílů ve výuce. Uspořádání výukových cílů, vymezování cílů, vymezování specifických cílů, požadavky. 3. Základní pedagogické dokumenty. 4. Učivo technických předmětů. Didaktická transformace, základní, rozšiřující a kmenové učivo, základní struktura učiva. Didaktická analýza učiva zvoleného tématu. 5. Uspořádání učiva technických předmětů. Modulární uspořádání učiva. Typy kurikula. Standardy. 6. Osobnost učitele technických předmětů. Kvalifikační předpoklady, odborná a pedagogická způsobilost učitele technických předmětů. 7. Plánování a příprava učitelovy práce. Tematický plán vyučovací hodiny. 8. Učební styly. Charakteristika učebních stylů, diagnostika učebních stylů a jejich vliv na zvyšování kvality učení a vyučování. 9. Vyučovací metoda, klasifikace vyučovacích metod, zdůvodnění výběru vyučovacích metod v závislosti na cílech a obsahu učiva. 10. Organizační forma vyučovacího procesu, rozdělení organizačních forem. 11. Současné koncepce vyučovacího procesu: problémové vyučování, projektové vyučování, kooperativní vyučování, teorie etapového vytváření rozumových operací, teorie algoritmů, systém dokonalého osvojení učiva (mastery learning), distanční vzdělávání apod. 12. Didaktické zásady a jejich aplikování ve vyučovacím procesu. 13. Učební pomůcky a didaktická technika ve vyučovacím procesu. 14. Kontrola a hodnocení výkonů žáků (definice, funkce hodnocení, metody a formy kontroly, nedostatky prověřování a hodnocení žáků, didaktické testy). 15. Didaktické zpracování zvoleného tématu vyučovací jednotky vybraného technického předmětu (motivace, vyučovací cíl, základní pojmy, metodický rozbor vybrané témata vyučovací jednotky).
- Literatura
- TUREK, I., 2010. Didaktika. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-322-8.
- PODLAHOVÁ, L. et al., 2012. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4217-5.
- PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
- HRMO, R., K. KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ a K. TINÁKOVÁ, 2008. Pedagogická prax. Teaching practice. Trnava: AlumniPress. ISBN 978-80-8096-068-1.
- SLAVÍK, M. et al., 2012. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4054-6.
- BAJTOŠ, J., 2007. Kapitoly zo všeobecnej didaktiky. Košice: EQUILIBRIA, s.r.o. ISBN 978-80-89284-08-5.
- PETLÁK, E. et al., 2011. Kapitoly zo súčasnej edukácie. Nitra: Vydavateľstvo IRIS, s.r.o. ISBN 978-80-89256-62-4.
- DRAHOVZAL, J. et al., 1997. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido. ISBN 80-85931-35-4.
- DRIENSKY, D., 2007. Inžinierska pedagogika. Bratislava: STU. ISBN 978-80-8096-040-7.
- KALHOUS, Z. a O. OBST, 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
- HRMO, R., K. KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ a E. TÓBLOVÁ, 2009. Informačné a komunikačné technológie vo výučbe. Trnava: AlumniPress. ISBN 978-80-8096-101-5.
- STUCHLÍKOVÁ, I. et al., 2015. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7769-0.
- BAJTOŠ, J., 2013. Didaktika vysokej školy. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-652-6.
- PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
- Organizační formy výuky
- seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 15 Celkem: 15 0 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
písemní příprava jedné vyučovací hodiny 30 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení Zpracování vzorové písemné přípravy jedné vyučovací hodiny pro zvolený odborný předmět – 30 bodů (tj. 30 %) Závěrečné hodnocení závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/Z_DOT_an